Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) a decis miercuri că Viktor Orban nu poate fi sancționat în România pentru declarațiile rasiste de la Tușnad deoarece premierul Ungariei are imunitate jurisdicțională, invocând, incredibil, mandatul eşuat de arestare din 11 aprilie 2000, în scandalul între Republica Democratică Congo versus Belgia, pentru că s-a aplicat prin jurispridenţă ,,principiul imunității șefului statului” .
Mai exact preş. Csaba Asztalos la CNADC decide: ..În cauza privind mandatul de arestare din 11 aprilie 2000, Republica
Democratică Congo versur Belgia, 2002, Curtea Internațională de Justiție a
reafirmat principiul imunității șefului statului cât și a altor înalți
funcționari ai statului. În acest sens, Curtea Internațională de Justiție a
afirmat: „în dreptul internațional este ferm stabilit că, la fel ca și agenții
diplomatici și consulari, anumiți deținători de funcții de rang înalt într-un
stat, precum șeful statului, șeful guvernului și ministrul afacerilor externe,
beneficiază de imunitate de jurisdicție în alte în alte state, atât civilă
cât și penală”
Astfel,
CNCD, prin preşedintele instituţiei Csaba
Asztalos a decis că Viktor Orban nu poate fi sancționat administrativ în
România, ci doar în Ungaria.
Tot în ședința de miercuri, 16.11.2022, CNCD a emis o condamnare
public inutuliă a declarațiilor lui V. Orban pentru că a creat o atmosferă ”ostilă
degradantă și umilitoare la adresa oamenilor pe criteriul rasial”, potrivit
surselor citate.
Ce a spus
premierul Ungariei la Tuşnad în acestă vară: „Aceasta este o lume de rasă mixtă. Iar
noi suntem noi, unde oamenii din Europa se amestecă unii cu alții: se mută, își
iau locuri de muncă, se mută”. Premierul maghiar a mai adăugat că
„suntem dispuși să ne amestecăm unii cu alții, dar nu vrem să devenim o rasă
mixtă”
Tot
el a declarat faptul că,, Dacă nu există o schimbare aici, mai
devreme sau mai târziu, Ungaria ne va fi luată. Bazinul Carpatic ne va fi luat”
Mai mult, acesta reiterat faptul că
,, Ar fi important ca ei să înțeleagă în Occident că aceasta nu este o simplă
problemă ideologică în Ungaria și în această parte a lumii, ci pur și simplu
cea mai importantă problemă din viață. Nu
va exista niciodată o majoritate în acest colț de lume pentru nebunia
occidentală – îmi cer scuze față de toată lumea – care se întâmplă acolo. Pur
și simplu, nu intră sub părul poporului maghiar și al fiilor altor câteva
națiuni.
Există toate aceste lucruri de gen aici: transnațional și
transgender, dar cel mai departe putem merge este că putem spune Transilvania
(numele românesc, latin, n.n.), deși în maghiară se numește Erdély (numele maghiar, n.n.). Nu putem merge mai departe. Așa că vă rog să nu vă lăsați
înșelați: există un război” . Să înţelegem din discursul onorabilului că Transilvania
reprezintă un nume transgender? Şi că suntem în război?
Mai mult acesta spune că;
,,Ungaria este membră a
UE, iar între ele există o mare gaură neagră, Balcanii. O țară pe care UE ar
trebui să o aducă în lumea sa, din motive geopolitice și economice, dar nu o
poate face”
Cu alte cuvinte vis-a-vis
de inteligenţii din Blacani măgarul pseudo hun are rol civilizator. Şi bagă cu
energie:
,, Acum văd că vom reuși acest
lucru, în sensul că toată lumea va continua să plătească același preț până la
punctul de consum mediu. Nu este cazul în România”.
Serios : un eşuat premier cu ţară mică gângăveşte ceva?
FAPT: Premierul ignorat de lumea civilizată, diktatorul de mucava, Viktor Orbán, s-a dezlănțuit precum o ţoapă în călduri, la
Tușnad în luna iulie împotriva „amestecului” de rase europene vecine şi mai rău
cu cele non-europene, într-un discurs care a atras imediat indignarea celor
normali în gândire. Şi a jignit direct România.
Suntem dispuși să ne amestecăm unii cu alții,
dar nu vrem să devenim o rasă mixtă, motiv pentru care am luptat la
Nándorfehérvár (sec. XVI) de aceea i-am oprit pe turci la Viena și, dacă nu mă
înșel, de aceea francezii i-au oprit pe arabi la Poitiers în trecut..
Serios, măi bătălia de la Mohacs din 1526? Că a uitat, pe bune, timp de 10 ani imperiul Otoman că transformase în paşalâc.
Mai zice fratele spiritual al lui Putin:
„Noi (n.r. maghiarii) nu suntem o rasă mixtă … și nu
vrem să devenim o rasă mixtă”,la Băile Tuşnad. El a
adăugat că țările în care se amestecă europeni și non-europeni nu mai sunt
„națiuni”.
De asemenea, Viktor Orban a făcut o aluzie la
camerele de gazare ale regimului nazist atunci când a criticat planul
Bruxelles-ului de a reduce cererea europeană de gaze cu 15%. „Nu văd cum pot
obliga statele membre să facă acest lucru, chiar dacă există know-how german în
acest domeniu, așa cum a demonstrat trecutul”, a spus atunci el ironic
La rândul său cetăţeanul român (!?) Csaba Asztalos, președintele Consiliului
Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), a anunțat imediat după
discursul din iulie al lui Viktor Orban că ar fi inițiat o procedură de
autosesizare în privința declarațiilor făcute de premierul maghiar Viktor Orban
la Băile Tușnad dacă acesta nu ar fi beneficiat de imunitate jurisdicțională,
potrivit dreptului internațional.
”Eu personal, dacă nu consideram că există imunitate
jurisdicțională, inițiam o procedură de autosesizare în calitatea mea de membru
al colegiului director”, a scris sâmbătă Csaba Asztalos pe contul său de
Facebook. El a explicat în postare de ce consideră că premierul Ungariei nu
poate fi supus unei eventuale sancțiuni din partea Consiliului, dat fiind că
acesta este șef de guvern și dreptul internațional îi conferă imunitate
jurisdicțională.
Plângerea la CNCD a fost depusă de deputatul PNL
Alaxandru Muraru. Muraru a sesizat CNCD la 11 august cu privire la discursul
considerat rasist susținut de Viktor Orban, președintele FIDESZ, la Băile
Tușnad, în România, în data de 23 iulie. El a susținut că imunitatea
diplomatică de care se bucură premierul Ungariei nu se referă la declarații, ci
la fapte care sunt circumscrise codului penal, iar imunitatea diplomatică se
activează în cazul unei acțiuni oficiale, nu a unei vizite private, cum a fost
cea de la Băile Tușnad.
Potrivit deputatului PNL, declarațiile care fac apel
la ”puritate rasială” sunt inaccpetabile într-o Românie europeană și tolerantă.
”Acest discurs al premierului Viktor Orban este desprins din ideologiile
rasiale care au făcut milioane de victime în secolul XX. Aceste derapaje sunt
inacceptabile într-o Românie și Europă a secolului al XXI-lea care au trecut
prin tragediile ideologiilor rasiale”, a mai declarat Muraru.
Dar Csaba Asztalos a l-a salvat de V. Orban inocând o problemă din... R.D. Congo. European sau ce?
Comunicatul integral al CNCD:
Comunicat de presă referitor la hotărârea adoptată
de Colegiul director al CNCD în ședința din data de 16 noiembrie 2022
Colegiul director al Consiliului Național pentru
Combaterea Discriminării, întrunit în ședința de soluționare a petițiilor în
data de 16 noiembrie, a adoptat următoarea hotărâre:
1. Cu privire la declarațiile premierului Ungariei,
Viktor Orbán, din data de 23 iulie 2023, de la Tușnad, România:
– condamnă public declarațiile în speță ale
premierului Ungariei, pe care le califică ca fiind discurs de ură, și constată
că prin mesajul transmis s-a creat o atmosferă ostilă, degradantă, umilitoare
la adresa unor categorii de persoane pe criteriul de naționalitate și rasă.
– în privința răspunderii juridice a părții
reclamate, Colegiul director admite excepția imunității jurisdicționale a lui
Viktor Orbán, având în vedere calitatea acestuia de premier al Ungariei, aflat
într-un stat străin, România.
În admiterea excepției privind imunitatea
jurisdicțională a părții reclamate s-au avut în vedere următoarele argumente:
În activitatea sa, Colegiul director al Consiliul
Național pentru Combaterea Discriminării îndeplinește un rol activ, rol
exercitat in vederea stabilirii tuturor împrejurărilor de fapt și de drept
corelative faptelor ce constituie acte de discriminare si atrag, după caz,
răspunderea contravențională, în domeniul de aplicare al O.G. nr. 137/2000
republicată.
Colegiul director al CNCD dispune măsurile specifice
constatării existenței discriminării, cu citarea obligatorie a părților şi
acordarea dreptului la apărare. Așadar, aspectele corelative unei sesizări
deduse soluționării sunt puse în dezbaterea părților, în vederea formulării
propriilor apărări, atât în privința excepțiilor cât și a fondului, fie că este
vorba de excepții de procedură sau de fond sau alte excepții procesuale, ori de
nulitate, de nelegalitate sau de aspecte privind circumstanțele individuale ale
persoanei care a formulat sesizarea sau a persoanei împotriva căreia s-a
formulat sesizarea, împrejurările și locul în care a fost săvârșită fapta,
modul și mijloacele de săvârșire a faptei etc.
Având în vedere particularitățile și evoluțiile
continue cu privire la circumstanțele în care sunt săvârșite fapte de
discriminare, rolul activ al CNCD cât și al părților, excepțiile ridicate în
procedura administrativ-jurisdicțională pot excede natura celor reglementate de
Ordinul nr. 144 din 11 aprilie 2008 (excepția tardivității, văditei necompetențe,
obiectului vădit nefondat), fără a determina ab initio inabilitatea Colegiului
director al CNCD de a invoca excepții de procedura, de a le pune în dezbaterea
părților și a le cerceta, în contextul excepțiilor de procedură reglementate în
materia dreptului comun, cu relevanță în cauze de discriminare, care s-ar putea
materializa între altele, cu titlu de exemplu, prin excepția lipsei de interes,
excepția de necompetență teritorială, excepția autorității de lucru judecat,
excepția prematurității etc.
Pe cale de consecinţă, Colegiul director este de
opinie că imunitatea de jurisdicție are caracter procedural deoarece nu se
referă la impunitatea de la dreptul substanțial sau scoaterea de sub incidența
legii, ci doar la faptul că procedurile legale nu pot funcționa în raport de
persoana care, deși este supusă legii locale, nu poate fi trasă la răspundere.
Colegiul este de opinie că, în speța dedusă
soluționării, imunitatea ratione personae excede unui interes personal deoarece
circumstanțele legate de faptele imputate si persoana împotriva căreia s-a
formulat sesizarea nu sunt echivoce, sub aspectul funcției per se pe care o
îndeplinește, aceea de înalt oficial al unui stat străin, mai exact de
Prim-Ministru al statului. Identitatea persoanei reclamate, și în special
statutul de reprezentant la nivel internațional sau european, ori la nivel
extern, în numele statului de care aparține, este de notorietate, nu creează
dubii sau echivoc la nivelul autorităților din plan naţional.
Cu alte cuvinte, persoana vizată nu este un cetățean
care ocupă o poziție de oficial al statului care ar putea îndeplini elementele
normative ce ar implica imunitatea însă fără ca poziția sa și consecințele
juridice ce derivă din exercitarea acesteia să fie cunoscute autorităților
naționale.
În aceste condiţii, Colegiul director este de opinie
că aspectul procedural al imunității se materializează în concret, în raport de
funcția publică de înalt oficial al statului deținută de persoana împotriva
căreia s-a formulat plângerea, iar acest element există și trebuie, în
consecință, să fie luat în considerare proprio motu de către CNCD în procedura
de soluționare a plângerii, este necesară punerea în dezbaterea părților și
cercetarea acesteia.
Din acest punct de vedere, Colegiul constată că
excepția a fost discutată, a fost adusă la cunoştinţă, s-au formulat apărări și
s-au acordat termene pentru concluzii, în consecință.
Colegiul director este de opinie că imunitatea de
jurisdicție nu face să dispară regimul legal al obligațiilor şi eventuala
răspundere civilă, penală sau administrativă care izvorăște din dreptul intern
al statului al cărui cetățean este persoana vizată.
Totuși, Colegiul nu poate face abstracție de faptul
că, în virtutea funcției, șefii de guvern dețin exercițiul reprezentării
statului și, în acest exercițiu, sunt recunoscuți ca reprezentanți ai statului
și se bucură de imunitate de jurisdicție, în virtutea instrumentelor
internaţionale ce sunt parte a dreptului internațional cutumiar și constituie
surse relevante ale dreptului internațional.
În raport de abordările la nivel international,
Colegiul director este de opinie că șeful guvernului unui stat străin se bucură
de aceeași inviolabilitate și imunitate de jurisdicție recunoscută șefului
statului, iar atunci când se află în străinătate se bucură de toate imunitățile
şi privilegiile diplomatice, ca şi șeful statului.
Colegiul director este de opinie că imunitatea de
jurisdicție civilă și administrativă este absolută asemenea imunității în
materie penală, aplicându-se atât actelor săvârșite în exercitarea funcțiunilor
cât şi pentru actele private.
Imunitatea de jurisdicţie are caracter procedural,
deoarece nu se referă la impunitatea de la dreptul substanțial sau scoaterea de
sub incidența legii, ci doar la faptul că procedurile legale nu pot funcționa
în raport de persoana vizată, care, deși este supusă legii locale, nu poate fi
trasă la răspundere. Această exceptare nu face să dispară regimul legal al
obligaţiilor şi eventuala răspundere civilă, penală sau administrativă care
izvorăşte din dreptul intern al statului al cărui cetățean este persoana
vizată.
În cauza privind mandatul
de arestare din 11 aprilie 2000, Republica Democratică Congo versur Belgia,
2002, Curtea Internațională de Justiție a reafirmat principiul
imunității șefului statului cât și a altor înalți funcționari ai statului. În
acest sens, Curtea Internațională de Justiție a afirmat: „în dreptul
internațional este ferm stabilit că, la fel ca și agenții diplomatici și
consulari, anumiți deținători de funcții de rang înalt într-un stat, precum
șeful statului, șeful guvernului și ministrul afacerilor externe, beneficiază
de imunitate de jurisdicție în alte state, atât civilă cât și penală”1. (Curtea
Internațională de Justiție, hotărârea din 14.02.2002, para. 51).
În acest sens, sunt relevante Convenția de la Viena
cu privire la relațiile diplomatice din 18 aprilie 19612 și Convenția cu
privire la relațiile consulare din 24 aprilie 19633, care prevăd în preambul că
scopul imunităților este ”de a asigura îndeplinirea eficace a funcţiilor
misiunilor diplomatice ca origine de reprezentare a statelor”, respectiv ”de a
asigura îndeplinirea eficace a funcțiilor lor (…) în numele statelor lor
respective”. Astfel, potrivit articolului 7 alin. 2 al Convenției de la Viena
cu privire la dreptul tratatelor din 23.05.1969, ”în virtutea funcţiilor lor şi
fără a fi obligaţi să prezinte depline puteri, sunt consideraţi ca reprezentând
statul lor: a) Şefii de stat, şefii guvernelor şi miniştrii afacerilor externe,
…; b) Şefii de misiune diplomatică, …; e) reprezentanţii acreditaţi ai statelor
la o conferinţă internaţională sau pe lângă o organizaţie internaţională, ori
pe lângă un organ al acesteia (….)”.
În virtutea funcției, șefii de guvern dețin
exercițiul reprezentării statului și, în acest exercițiu, sunt recunoscuți ca
reprezentanți ai statului și se bucură de imunitate de jurisdicție la fel ca și
agenții diplomatici și consulari, în virtutea instrumentelor internaționale
menționate ce sunt parte a dreptului internațional cutumiar și constituie surse
relevante ale dreptului internațional.
Convenția de la Viena cu privire la relațiile
diplomatice în Articolul 31 reglementează atât imunitatea de jurisdicție
penală, cât și imunitatea de jurisdicție civilă și administrativă. Imunitatea
în materie penală este absolută, aplicându-se atât actelor săvârşite în
exercitarea funcţiunilor cât şi pentru actele private. Spre exemplu, în cauza
privind mandatul de arestare din 11 aprilie 2000, Republica Democratică Congo
c. Belgia, Curtea Internațională de Justiție a statuat că ”nu poate fi făcută
nicio distincție între actele îndeplinite de un ministru al afacerilor externe
în calitate „oficială” și cele pretinse că au fost îndeplinite în „calitate
privată”.
În ceea ce priveste imunitatea civilă și administrativă
prevăzută în Art. 31 al Convenției, nu se face o distincție expresis verbis
între actele oficiale şi cele private, Convenţia de la Viena, în art. 31
stipulând ”…. se bucură, de asemenea, de imunitatea de jurisdicție civilă şi
administrativă a acestuia”. În lipsa unei distincții explicite în acest sens și
având în vedere principiul Ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus,
se poate interpreta că imunitatea de jurisdicție civilă și administrativă este
tot absolută, limitată fiind la excepțiile prevăzute în aliniatul 1 din
Articolul 31 care utilizează sintagma ”dacă nu este vorba”
Astfel, se consacră principiul general al
imunității, cu formele restrictive raportat la categoriile de acte limitativ
enumerate la lit. a-c din Art. 31, în esență, o acțiune reală privind un
imobil, o acțiune privind o succesiune, o acțiune privind o activitate
profesională sau comercială. Or, elementele de fapt ale speței deduse
soluționării nu se încadrează în niciuna dintre aceste ipoteze.
După cum prevede și Institutul de Drept
Internațional în Rezoluția din 2001 privind imunitățile din jurisdicție cu
referire la șefii de stat și de guvern în dreptul internațional, „Șeful
guvernului unui stat străin se bucură de aceeași inviolabilitate și imunitate
de jurisdicție recunoscută ( . . .) șefului statului”6.
Aceeași abordare s-a reliefat în doctrină, la nivel
național, argumentându-se că ”atunci cand se află în străinătate, șeful
statului beneficiază de toate imunitățile și privilegiile diplomatice” iar
”Şeful Guvernului – ca şi şeful statului, exercită atribuţii de reprezentare a
statului în relaţiile externe. (…) Ca și șeful statului, când se află în
străinătate se bucură de toate imunităţile şi privilegiile diplomatice.”(Drept
international public, prof. Univ. Stelian Scăunaș, p.195, Dreptul internațional
aplicabil diplomației publice, prof. univ. dr. Nicoleta Diaconu, Unitatea de
invatare nr. 8, p.3) De asemenea, în doctrină s-a arătat că, ”în art. 31 din
Convenţia de la Viena din 1961, există expresia “imunitate de jurisdicţie
penală”, fără nicio altă calificare, iar în ceea ce priveşte „imunitatea de
jurisdicţie civilă şi administrativă”, de asemenea nu se face niciun fel de
distincţie (pe criteriul acte funcţionale şi acte private, iar excepţia vizează
excluderea numai a unora dintre actele private ale agentului diplomatic (şi nu
toate acestea)”. (Dreptul internațional aplicabil diplomației publice, prof.
univ. dr. Nicoleta Diaconu).
În egală măsură, se impune a preciza că jurisdicția
exercitată de Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării este o
jurisdicție specială administrativă.
Curtea Constituțională a decis că prevederile legii
anti-discriminare referitoare la statutul și procedura în fața CNCD corespund
exigențelor constituționale referitoare la jurisdicțiile speciale
administrative7, astfel cum sunt stabilite de art.21 alin.(4) din Legea 5
Art.31: ”…. se bucură, de asemenea, de imunitatea de jurisdicţie civilă şi
administrativă a acestuia, dacă nu este vorba: (…)”.
Având in vedere aceste aspecte, Colegiul director
admite excepția cu privire la imunitatea de jurisdicție de care se bucură
partea reclamată, în virtutea calității de șef al guvernului unui stat străin,
în speţă calitatea de prim-ministru al Ungariei.
Colegiul director este de opinie că se impune comunicarea hotărârii CNCD și a
dosarului cauzei, către autoritățile competente din Ungaria, în vederea
analizării faptelor imputate și a dispunerii măsurilor care se impun, după caz,
în speţă instituțiilor competente în domeniu din statul vecin.
Hotărârea a fost adoptată cu 5 voturi pentru, 3
împotrivă și 1 abținere.
Cea spus la Tuşnad premierul maghiar Orban:
„Bună ziua, doamnelor și domnilor!
Este o plăcere să vă văd. Zsolt Németh
m-a rugat să vin aici în această dimineață cu avertismentul că voi vorbi exact
jumătate din timpul pe care îl voi dori. „Jumătate” este un cuvânt bun în limba
maghiară. Papa a fost întrebat odată câți oameni lucrează la Vatican, iar el a
răspuns „jumătate”.
Ei bine, voi încerca să-mi expun
punctul de vedere în mod coerent. Nu va fi ușor de ascultat, pentru că am multe
de spus și mă aștept să fie fierbinte. Dar până la urmă un miel sănătos trebuie
să fie în stare să-și îndure blana și, la urma urmei, ultima dată când ne-am
întâlnit a fost în 2019, adică acum trei ani. E bine să fim din nou împreună,
liberi, cu prietenii, stând pe terasă și să bem un șpriț. Există un motiv bun
pentru a bea șprit Fidesz, două treimi la o treime, și arată că există ceva
care este etern.
De când ne-am întâlnit ultima dată,
lumea s-a schimbat. În 2019 am făcut parte dintr-o tabără foarte optimistă și
plină de speranță. Dar deceniul care se deschide acum în fața noastră va fi în
mod clar un deceniu de pericol, incertitudine și război, după cum ilustrează
scenele de aici (în public apare o pancartă cu „Transilvania, pământ românesc”
n.n.). Doar la fel de politicos cum poliția din Budapesta se ocupă de drogații
de pe poduri . Astfel, am intrat într-o epocă a pericolului, iar pilonii
civilizației occidentale, considerați cândva de neclintit, se clatină.
Voi vorbi aici despre trei din aceste
cutremure. Obișnuiam să credem că trăim în carapacea protectoare a științei și
ne-am pricopsit cu COVID. Am crezut că Europa nu poate intra din nou în război
și acum există un război în vecinătatea Ungariei. Și am crezut că Războiul Rece
nu se va mai putea întoarce niciodată, iar acum mulți lideri mondiali lucrează
pentru a ne reorganiza viața într-o lume în blocuri.
Tocmai fiindcă acestea sunt evoluții
pe care nu le-am menționat deloc în 2019, ele ne învață să fim modești: există
limite serioase în ceea ce privește capacitatea noastră de previziune. În 2019,
nu am vorbit nici despre vreo pandemie, nici despre vreun război european, nici
despre o nouă victorie cu două treimi, nici despre revenirea stângii germane,
nici despre faptul că îi vom bate pe englezi de la un capăt la altul, 0-4 acasă
(la fotbal n.n.).
Așadar, dacă priviți spre viitor, cel
mai important sfat este modestia. Nu poți lua pâinea de la gura Doamnei
Istorie. Vă rog să priviți ceea ce
urmează să vă spun în acest fel. Voi începe de departe, înainte de a ajunge
aici, în Ținutul Secuiesc.
Dragi prieteni!
Ceea ce te frapează cel mai mult
atunci când observi lumea este că, în lumina datelor, lumea pare a fi un loc
mai bun, în timp ce noi simțim contrariul. Speranța de viață a ajuns la 70 de
ani, iar în Europa la 80 de ani. Mortalitatea infantilă a scăzut cu o treime în
30 de ani, iar malnutriția în lume, care era de 50% în 1950, este acum de 15%.
Proporția persoanelor care trăiesc în sărăcie, care era de 70% din populația
lumii în 1950, este acum de 15% în 2020. Rata de alfabetizare la nivel mondial
a crescut la 90%, numărul de ore lucrate pe săptămână a scăzut de la 52 de ore
în 1950 la 40 de ore în prezent, iar timpul liber a crescut de la 30 la 40 de
ore. Aș putea continua, dar sentimentul general este că lumea se înrăutățește.
Știrile – tonul știrilor devine din ce
în ce mai întunecat și există un fel de așteptare apocaliptică care devine din
ce în ce mai puternică. Întrebarea este dacă este posibil ca milioane de oameni
să înțeleagă greșit ceea ce li se întâmplă? Explicația mea pentru acest fenomen
este că starea noastră de rău este un sentiment de viață fundamental
occidental. El provine din faptul că civilizația occidentală își pierde forța,
puterea, autoritatea și capacitatea de acțiune. Este faptul de viață pe care
occidentalii get-beget tind să îl ia în derâdere, spunând că totul a devenit
plictisitor.
Spengler a scris Declinul Occidentului
dar, iată că este încă aici, și iată că ne trimitem copiii în Occident, nu în
Est, dacă putem, la universitate. Așadar, nu există o mare problemă aici.
Dar realitatea este că, atunci când
oamenii vorbeau despre declinul Occidentului acum o sută de ani, vorbeau despre
un declin spiritual și demografic; ceea ce vedem astăzi este declinul
Occidentului din punct de vedere material și al puterii.
Trebuie să spun câteva cuvinte despre
acest lucru pentru a înțelege exact situația în care ne aflăm. Este important
să înțelegem că și alte civilizații s-au modernizat. Chinezii, indienii, rușii
pe care îi numim ortodocși, chiar și Islamul însuși. Ceea ce vedem acum este că
civilizațiile rivale au adoptat tehnologia occidentală și-au înstăpânit
sistemul financiar occidental, dar nu au adoptat valorile occidentale și nici
nu au intenția de a le adopta.
Cu toate acestea, Occidentul dorește
să își răspândească propriile valori, de care alții se simt umiliți. Fapt pe
care noi îl înțelegem și, uneori, și noi ne simțim umiliți.
Îmi amintesc aventura ministrului
nostru de externe, Péter Szijjártó, din jurul anului 2014, în timpul
administrației americane anterioare, când un oficial guvernamental american în
vizită i-a pus în față o foaie de hârtie și i-a spus că ar trebui modificată
constituția ungară „doar” în aceste puncte ca prietenia să fie restabilită.
Noi înțelegem deci această rezistență
din partea restului lumii față de răspândirea valorilor occidentale și față de
exportul de democrație. De fapt, bănuiesc că restul lumii și-a dat seama că
trebuie să se modernizeze tocmai pentru că numai așa poate rezista exportului
de valori occidentale care îi sunt străine.
Or, cel mai frapant lucru în legătură
cu această pierdere de spațiu, această pierdere de putere și de spațiu
material, este că noi, Occidentul, am pierdut controlul asupra resurselor
energetice. În 1900, Statele Unite și Europa controlau 90% din petrol, gaze și
cărbune. Acest procent a scăzut la 75% în 1950, iar astăzi situația este
următoarea: SUA și Europa împreună – SUA au 25%, noi avem 10%, deci 35%, rușii
au 20%, iar Orientul Mijlociu 30%.
Același lucru este valabil și pentru
materiile prime. La începutul anilor 1900, SUA, Marea Britanie și Germania
dețineau o parte substanțială din materiile prime pentru industria modernă,
după cel de-al Doilea Război Mondial au intervenit sovieticii, iar astăzi vedem
că aceste materii prime sunt deținute de Australia, Brazilia și China, 50% din
totalul exporturilor de materii prime din Africa mergând către China.
Dar dacă privim spre viitor, ceea ce
vedem nu arată prea bine din cauza distribuției pământurilor cu resurse rare,
cele care sunt materiile prime pentru industriile moderne bazate pe tehnologie.
În 1980, părea că SUA și Uniunea Sovietică dominau cea mai mare parte a
acesteia, iar astăzi chinezii produc de cinci ori mai mult decât SUA și de 60
de ori mai mult decât rușii. Acest lucru înseamnă că Occidentul pierde bătălia
pentru materii prime.
Punctul nostru de plecare, dacă vrem
să înțelegem starea lumii, dacă vrem să înțelegem starea omului occidental în
lume, este că o mare parte din energia și resursele lumii se află în afara
civilizației occidentale. Acestea sunt fapte concrete. Situația noastră, a
Europei în special, este de două ori mai dificilă.
Motivul este că Statele Unite au
strategia pe care o au. 2013 este un an pe care nimeni nu l-a notat și nu l-a
consemnat nicăieri, deși a fost anul în care americanii au lansat noi
tehnologii de extragere a materiilor prime și a energiei. De dragul
simplității, să o numim metoda de extracție crack (a gazelor de șist n.n.) și
au anunțat imediat o nouă doctrină a politicii de securitate a SUA. Și citez
din el: „această nouă tehnologie”, spun ei, „ne pune într-o poziție mai
puternică pentru a urmări și a ne atinge obiectivele de securitate
internațională”. Așadar, americanii nu au făcut un secret din faptul că vor
folosi energia ca armă de politică externă.
Faptul că alții sunt acuzați de acest
lucru nu ar trebui să ne înșele. Implicația este că americanii urmăresc o
politică de sancțiuni mai îndrăzneață, pe care o vedem în umbra actualului
război dintre Rusia și Ucraina, și au început să își încurajeze puternic
aliații – adică pe noi – să se aprovizioneze din SUA. Și funcționează,
americanii sunt capabili să-și impună voința pentru că nu depind de energia
altora. Ei pot exercita presiuni ostile deoarece controlează rețelele
financiare pentru politica de sancțiuni – să le numim SWIFT pentru simplificare
– și pot exercita, de asemenea, presiuni prietenoase, adică își pot convinge
aliații să cumpere de la ei.
La început, această politică s-a
manifestat mai discret. Când președintele Trump a vizitat prima dată Polonia, a
vorbit doar despre „gazul liber” (din țările libere n.n.). Cu alte cuvinte,
pentru a cumpăra benzină gratis. Abia acum, în 2022, politica de sancțiuni a
completat această strategie americană. Iată unde ne aflăm acum și nu m-ar
surprinde dacă uraniul, energia nucleară, va fi inclusă în curând în această
categorie.
Europenii au reacționat la acest
lucru, noi, europenii, am reacționat la acest lucru: nu am vrut să ne facem
dependenți de americani. Nu este frumos, dar politicienii europeni spun între
ei că „i-am prins pe yankei, dar nu ne vor lăsa să plecăm” (să renunțăm la
contracte n.n.).
Ei nu au dorit cu adevărat să mențină
această stare de lucruri, așa că au încercat să protejeze axa energetică
germano-rusă cât mai mult timp posibil, astfel încât să putem importa energie
din Rusia în Europa. Aceasta este distrusă de politica internațională.
Am dat apoi un alt răspuns, conduși de
germani: să trecem la surse de energie regenerabilă, dar până acum aceasta nu a
funcționat deoarece tehnologia este scumpă și, în consecință, la fel este și
energia care provine din ea. În plus, trecerea la această tehnologie nouă,
modernă, nu se face de la sine, ci doar sub presiune de sus.
Această presiune este exercitată
asupra statelor membre de către Comisia de la Bruxelles, chiar dacă altfel ar
dăuna grav intereselor statelor membre.
Voi încheia cu un cuvânt despre
valorile europene. Iată, de exemplu, cea mai recentă propunere a Comisiei
Uniunii Europene, care spune că toată lumea ar trebui să fie obligată să își
reducă consumul de gaz cu 15%. Nu văd cum se poate forța, deși există un
know-how german – din trecut, vreau să spun.
Și, în plus, dacă nu funcționează și
cineva nu are suficient gaz, acesta va fi luat de la cei care îl au. Așadar,
ceea ce face Comisia Europeană nu este să le ceară germanilor să nu închidă
ultimele două sau trei centrale nucleare care mai funcționează, pentru că
acestea produc energie ieftină, ci să le lase să le închidă, iar dacă rămân
fără energie, vor lua gazul de la noi, care îl avem, pentru că îl avem
înmagazinat.
Acest lucru se numește Einstand în
limba maghiară, după cum am aflat de la băieții de pe strada Paul (confiscare,
furt n.n.). Ne putem pregăti pentru asta.
Summa summarum, doamnelor și domnilor,
Ceea ce vreau să spun este că
sentimentele negative în circulație în Occident provin din faptul că energia și
materiile prime decisive necesare pentru dezvoltarea economică nu mai sunt în
mâinile Occidentului. Ceea ce are Occidentul este puterea militară și capitalul.
Întrebarea este ce se poate face cu ea în circumstanțele actuale.
Acestea fiind spuse, permiteți-mi să
spun câteva cuvinte despre noi, maghiarii. La ce întrebări, în ce ordine și
prin ce mijloace trebuie să răspundă astăzi Ungaria și națiunea maghiară?
Întrebările sunt așezate unele peste
altele, ca și plăcile unui castel făcut din bețe de tobă. Cele mai importante
în partea de jos, cele mai ușoare și cele mai bune în partea de sus. Voi
proceda în această ordine.
Prima și cea mai importantă provocare,
dragi prieteni, rămâne populația, demografia. Adevărul este că încă sunt mult
mai multe înmormântări decât botezuri. Și, fie că ne place sau nu, popoarele
lumii pot fi împărțite în două grupuri. Există cele care sunt capabile să se
întrețină biologic.
Noi aparținem celuilalt grup, cel care
nu poate. Chiar dacă situația noastră s-a îmbunătățit, nu există o schimbare de
direcție, care este alfa și omega tuturor lucrurilor. Dacă nu există o
schimbare aici, mai devreme sau mai târziu, Ungaria ne va fi luată. Bazinul
Carpatic ne va fi luat.
A doua provocare este migrația. Am
putea spune că este vorba de un schimb de populație sau de fluxuri de
populații. Recent, în Ungaria a apărut o carte extraordinară, o carte franceză
scrisă în 1973, care tratează această problemă, intitulată „Tabăra sfinților”
(de Jean Raspall, n.n.). O recomand tuturor dacă vrem să înțelegem procesele
spirituale care stau la baza incapacității occidentalilor de a se apăra.
Migrația a divizat Europa. Aș putea
spune că Occidentul a fost divizat. O jumătate este o lume în care popoarele
europene și cele non-europene trăiesc împreună. Aceste țări nu mai sunt
națiuni. Aceste țări nu sunt altceva decât niște conglomerate de popoare.
Aș spune chiar că nu mai este vorba de
Occident, ci de post-Occident, iar în jurul anului 2050, conform legilor
matematicii, va avea loc ultima schimbare demografică: proporția persoanelor de
origine non-europeană va crește la peste 50% în orașele din această parte a
continentului. Și aici avem Europa, sau cealaltă jumătate a Occidentului,
aceasta este Europa Centrală, aceștia suntem noi. Aș spune, dacă nu ar fi un
pic confuz, că Occidentul s-a mutat, să spunem, din punct de vedere intelectual
în Europa Centrală.
Occidentul este aici și (în Vest n.n.)
a rămas doar post-Occidentul. Și se duce o bătălie între cele două jumătăți ale
Europei. Deși am făcut o ofertă de toleranță post-Vestului, că ar trebui să ne
lăsăm în pace, că fiecare dintre noi ar trebui să decidă singur cu cine vrea să
trăiască, ei au refuzat, și încă luptă împotriva Europei Centrale cu scopul de
a ne face ca ei.
Să punem deocamdată între paranteze
comentariul moral, este o dimineață atât de frumoasă, până la urmă. Acum se
vorbește mai puțin despre migrație, dar, credeți-mă, nimic nu s-a schimbat.
Bruxelles-ul, cu trupele sale Soros, vrea pur și simplu să ne
impună imigranții. Am fost trimiși în
judecată din cauza sistemului maghiar de protecție a frontierelor și am fost
condamnați în instanță. Vorbim mai puțin despre acest lucru acum din mai multe
motive, dar suntem condamnați. Dacă nu ar fi fost criza ucraineană a
refugiaților, această hotărâre ar fi început să ne fie aplicată, ceea ce
reprezintă o întrebare interesantă cu privire la modul în care se va putea
desfășura.
Dar acum că a izbucnit războiul și
primim refugiați din Ucraina, această problemă a imigranților a fost lăsată
deoparte; nu a fost scoasă de pe ordinea de zi, ci doar pusă deoparte. Este
important să înțelegem.
Este important să înțelegem că acești
oameni buni de acolo, din Occident, din post-Occident, nu se pot trezi în
fiecare dimineață și să-și otrăvească zilele, și chiar întreaga viață, cu
gândul că totul este pierdut. Așa că nu vrem să-i confruntăm cu asta zi și
noapte, ci doar le cerem să nu încerce să ne impună ceea ce noi vedem nu ca pe
o soartă, ci ca pe un destin pentru o națiune. Asta este tot ce cerem și nimic
mai mult.
Există aici un șiretlic ideologic
despre care merită să vorbim și să acordăm atenție într-un astfel de mediu
multi-etnic. Stânga internaționalistă are un șiretlic, un șiretlic ideologic:
pretenția, pretenția lor, că Europa este în mod inerent o Europă de rasă mixtă.
Este o orbire istorică și semantică deoarece confundă lucruri diferite.
Există o lume în care popoarele
europene sunt amestecate cu oameni din afara Europei. Aceasta este o lume de
rasă mixtă. Iar noi suntem noi, adică oamenii din Europa se amestecă unii cu
alții: se mută, își iau locuri de muncă, se mută. Astfel, de exemplu, în Bazinul Carpatic, nu suntem de rasă mixtă, ci
pur și simplu suntem un amestec de popoare care trăiesc în propriile noastre
patrii europene. Iar atunci când stelele sunt potrivite și vremurile sunt
bune, aceste popoare se contopesc într-un fel de sos ungaro-panonimic, creând o
nouă cultură europeană proprie. Pentru asta am luptat întotdeauna.
Suntem dispuși să ne
amestecăm unii cu alții, dar nu vrem să devenim o rasă mixtă, motiv pentru care
am luptat la Nándorfehérvár (sec. XVI) de aceea i-am oprit pe turci la Viena
și, dacă nu mă înșel, de aceea francezii i-au oprit pe arabi la Poitiers în
trecut.
Situația de astăzi este că civilizația
islamică, care se îndreaptă în mod constant spre Europa, și-a dat seama că ruta
prin Ungaria nu este potrivită pentru a-și trimite oamenii în Europa, tocmai
din cauza tradițiilor cu rădăcinile la Nándorfehérvár. Astfel, Poitiers a fost
reluat, nu dinspre est, ci dinspre sud. De acolo, vor ocupa și inunda
Occidentul.
Iar aceasta poate că nu este încă o
moștenire pentru noi, dar va fi o sarcină foarte importantă pentru copiii
noștri. Va trebui să ne apărăm nu numai dinspre sud, ci și dinspre vest, și va
veni vremea când va trebui să-i acceptăm cumva pe creștinii care vin la noi de
acolo și să-i integrăm în viața noastră. S-a mai întâmplat și înainte, iar cei
pe care nu vrem să-i lăsăm să intre – Schengen aici, Schengen acolo – vor
trebui să fie opriți la granițele noastre vestice.
Dar nu aceasta este sarcina de acum,
nu aceasta este sarcina vieții noastre. Datoria noastră este să ne pregătim
copiii pentru a fi capabili să își îndeplinească această misiune. După cum a
spus László Kövér într-un interviu: trebuie să ne asigurăm că vremurile bune nu
nasc oameni slabi și că oamenii slabi nu aduc vremuri rele asupra poporului
nostru.
Doamnelor și domnilor!
Demografia, migrația, iar următorul
nivel este genul, ceea ce noi numim Legea privind Protecția Copilului.
Amintiți-vă că se vorbește mai puțin despre acest lucru acum, dar și în acest
caz am fost trimiși în judecată și așteptăm verdictul.
Singurul rezultat pe care l-am obținut
aici se datorează parțial, sau poate în întregime, ministrului Justiției, Judit
Varga. Am reușit să separăm marea noastră dezbatere privind întreaga problemă
de gen de dezbaterea privind banii UE, iar cele două sunt acum pe piste
separate.
Poziția noastră este simplă și aici:
le cerem o altă ofertă de toleranță, nu vrem să le spunem cum ar trebui să
trăiască, le cerem doar să accepte că în țara noastră tatăl este bărbat și mama
este femeie și să ne lase copiii în pace, și să accepte acest lucru cu armata
lui George Soros cu tot.
Ar fi important ca ei să înțeleagă în
Occident că aceasta nu este o simplă problemă ideologică în Ungaria și în
această parte a lumii, ci pur și simplu cea mai importantă problemă din viață.
Nu va exista niciodată o majoritate în acest colț de lume pentru nebunia
occidentală – îmi cer scuze față de toată lumea – care se întâmplă acolo. Pur
și simplu, nu intră sub părul poporului maghiar și al fiilor altor câteva
națiuni.
Există toate aceste
lucruri de gen aici: transnațional și transgender, dar cel mai departe putem
merge este că putem spune Transilvania (numele românesc, latin, n.n.), deși în
maghiară se numește Erdély (numele maghiar, românizat Ardeal n.n.). Nu putem
merge mai departe.
Așa că vă rog să nu vă lăsați înșelați: există un război, o
criză energetică, o criză economică și o inflație provocată de război, iar
toate acestea ne pun un ecran în fața ochilor, un ecran între noi și problema
de gen și migrație.
Dar, de fapt, viitorul depinde de
aceste aspecte. Aceasta este marea bătălie istorică pe care o ducem:
demografie, migrație, gen. Și aceasta este miza bătăliei dintre stânga și
dreapta. Nu menționez o țară prietenă, ci doar mă refer la ea. Există o țară în
care stânga a învins, unde una dintre primele măsuri a fost desființarea
gardului, iar a doua măsură a fost recunoașterea tuturor regulilor de gen, nu
numai a căsătoriilor între persoane de același sex, ci și a dreptului de a
adopta copii.
Să nu ne lăsăm păcăliți de conflictele
recente, viitorul nostru depinde de aceste probleme. În primul rând, prin
determinare. Apoi căutăm aliați. Acesta este motivul pentru care V4 (Grupul de
la Vișegrad – Cehia, Polonia, Slovacia și Ungaria, n.n.) a căpătat importanță.
Așadar, marele semn al celor Patru de la Vișegrád din ultima vreme a fost
faptul că am reușit să vorbim pe o singură voce în aceste probleme.
Adevărul este că post-occidentalii au
făcut tot posibilul să desființeze grupul celor Patru de la Visegrád cu un
motiv. În plus, a izbucnit războiul, ceea ce a zdruncinat cooperarea
polono-ungară, care era axa cooperării V4.
Interesele strategice ale polonezilor
și ale maghiarilor în acest război coincid: ei vor ca rușii să nu se amestece,
vor ca suveranitatea Ucrainei să fie păstrată și vor democrație în Ucraina.
Amândouă popoarele ne dorim exact același lucru și, cu toate acestea, acest
război ne îngreunează relațiile cu prietenii noștri polonezi (n.n.), pentru că,
atunci când vine vorba de rațiune, interesele despre care am vorbit sunt
aliniate în mod identificabil. Problema este cu inima.
Există o problemă de fond în relațiile
dintre Ungaria și Polonia. Pentru că noi vedem acest război ca pe un război
între două popoare slave de care vrem să ne ținem departe, iar polonezii îl văd
ca pe un război între două popoare slave și sunt implicați (polonezii sunt și ei
slavi n.n.), este războiul lor și aproape că luptă în el.
Or, în această chestiune, fiind o
chestiune de inimă, nu putem ajunge la un acord unul cu celălalt, așa că
trebuie să ne folosim inteligența pentru a salva tot ce putem din prietenia și
alianța strategică polono-ungară pentru perioada care va urma acestui război.
Acum, bineînțeles, îi avem încă pe
prietenii noștri slovaci și cehi, dar au avut loc schimbări de guvern, iar acum
preferă lumea post-occidentală, nu vor să intre în conflicte cu Bruxelles-ul și
marchează puncte bune. În opinia mea, este ca și cum ți-ai lega caii într-un
grajd în flăcări. Mult noroc cu asta!
A patra problemă la care mă refer este
cea a războiului. Există multe moduri de a privi toate războaiele, dar aspectul
principal al tuturor războaielor este faptul că mamele își plâng copiii și
copiii își pierd părinții. Această abordare ar trebui să prevaleze asupra
tuturor celorlalte, chiar și în politică.
Pentru guvernul maghiar, acest lucru
înseamnă că este datoria noastră principală să ne asigurăm că părinții și
copiii maghiari nu se află într-o astfel de situație. Aici aș dori să menționez
că există țări care ne critică deoarece cred că nu ne angajăm suficient de mult
față de ucraineni, dar ele sunt departe și oferă cel mult sprijin financiar sau
armament, dar noi, ungurii, suntem singurii, în afară de ucraineni, care murim
astăzi în acest război.
Conform datelor noastre, 86 de
maghiari au murit în acest război până în prezent. Și aceasta este o
perspectivă complet diferită. Noi, ungurii, am fost singurii care am dat sânge
în acel război, iar cei care ne critică nu au dat niciunul. De aceea, Ungaria,
în calitate de țară vecină, are dreptul să spună că pacea este singura soluție
pentru a salva vieți omenești, singurul antidot la inflația de război și
singurul antidot la criza economică de război.
Cum ne vom gândi la acest război în
viitor? Vom susține că acesta nu este războiul nostru. Ungaria este membră a
NATO și punctul nostru de plecare este că NATO este mult mai puternică decât
Rusia, așa că Rusia nu va ataca niciodată NATO. Fraza că nu se vor opri la
Ucraina este o frază de propagandă ucraineană slabă, dar de înțeles, îi
înțeleg, pentru că scopul lor este să ne implice, să implice cât mai multe țări
de partea lor în acest război, dar afirmația este lipsită de orice bază
realistă.
În același timp, întrucât suntem
membri NATO și dorim să nu ne implicăm în acest război, ne aflăm într-o
situație delicată, deoarece NATO și Uniunea Europeană au decis că, deși nu vor
deveni combatanți, vor furniza arme și vor impune sancțiuni economice grele,
și, fie că ne place sau nu, acest lucru înseamnă că sunt părți de
facto – nu de jure, ci de facto – în
acest conflict.
Acum ne aflăm în poziția periculoasă
de a trebui să îi ajutăm cumva pe ucraineni ca parte de facto,
astfel încât autoritățile de la Moscova să nu perceapă această situație ca
fiind una în care noi, NATO și Uniunea Europeană, devenim beligeranți oficiali.
Aici este spațiul în care Uniunea
Europeană și NATO fac echilibristică în fiecare zi, asumându-și riscuri uriașe.
Pentru că sunt multe de citit despre acest război, dacă mai aveți atenție, aș
vrea să spun câteva cuvinte despre cum s-a ajuns la acest război și care sunt
motivele.
Desigur, toată lumea știe că Rusia a
atacat Ucraina. Asta s-a întâmplat. Acum să vedem, care a fost motivul?
Menționând problema că, odată ce înțelegi ceva, de acolo până la acceptarea
lui, este doar un pas. Este însă foarte important să facem o distincție morală
între a înțelege ceva și a accepta ceva.
În termeni concreți, acest lucru
înseamnă că este important să înțelegem de ce au făcut rușii ceea ce au făcut,
dar nu înseamnă că, dacă înțelegi ce au făcut, accepți ceea ce au făcut.
Rușii au formulat o cerere de
securitate foarte clară, chiar au scris-o într-un mod rar întâlnit în
diplomație, și au trimis-o americanilor și NATO. Unde au scris că cer ca
Ucraina să nu fie niciodată membră a NATO, Ucraina spune acest lucru, iar NATO
însuși asigură Rusia de acest lucru și ne angajăm să nu plasăm niciodată arme
pe teritoriul Ucrainei care ar putea ajunge pe teritoriul rusesc.
Occidentul a respins această ofertă și
a refuzat să o negocieze, spunând că NATO are o „politică a ușilor deschise”,
adică ușa este deschisă, oricine poate să se înscrie și noi vom decide dacă
vrem să îl primim sau nu. Iar consecința acestui refuz a fost că astăzi rușii
încearcă să impună prin forța armelor cerințele de securitate pe care anterior
au încercat să le obțină prin negocieri.
Trebuie să spun că, dacă am fi fost
puțin mai norocoși și dacă președintele Statelor Unite ale Americii ar fi fost
Donald Trump în acest moment crucial și dacă am fi reușit să o convingem pe
Angela Merkel să nu plece mai devreme, dacă Donald Trump ar fi fost
președintele SUA și Angela Merkel cancelarul german, acest război nu ar fi
izbucnit niciodată. Dar nu am fost norocoși, așa că acum ne aflăm în acest
război.
În acest război, strategia occidentală
se bazează pe patru piloni. Este o strategie rezonabilă pe hârtie, poate chiar
și cu cifre în spate. Primul este că Ucraina nu poate câștiga un război
împotriva Rusiei pe cont propriu, ci cu instructori anglo-saxoni și arme NATO.
Aceasta a fost prima afirmație. A doua afirmație strategică este că sancțiunile
vor slăbi Rusia și vor destabiliza conducerea de la Moscova. Cel de-al treilea
element strategic a fost că vom fi capabili să facem față consecințelor
economice ale sancțiunilor, care ne-ar afecta și pe noi, astfel încât ei să fie
mai afectați, iar noi mai puțin. Iar al patrulea considerent strategic a fost
că lumea se va alinia în spatele nostru pentru că aveam dreptate.
Cu toate acestea, ca urmare a acestei
strategii excelente (ironic n.n.), situația este că astăzi ne aflăm într-o
mașină în pană la toate cele patru roți. Este destul de clar că războiul nu
poate fi câștigat în acest fel. Ucrainenii nu vor câștiga niciodată un război
împotriva Rusiei cu instructori și arme anglo-saxone. Pur și simplu pentru că
armata rusă are o superioritate asimetrică.
Al doilea fapt cu care trebuie să ne
confruntăm este că sancțiunile nu înclină balanța în defavoarea Moscovei. În al
treilea rând, Europa are probleme, probleme economice, dar și politice, iar
guvernele cad ca piesele de domino. Abia după izbucnirea războiului, au căzut
britanicii, italienii, bulgarii și estonienii (premierii, respectiv
majoritățile parlamentare din țările respective n.n.).
Și unde este toamna? Cea mai mare
creștere a prețurilor a avut loc în luna iunie, când prețurile energiei s-au
dublat. Efectele acestei situații în viața oamenilor, care creează nemulțumire,
abia acum încep să apară, iar noi am pierdut deja (în Europa n.n.) patru
guverne. Și în cele din urmă, lumea nu numai că nu este cu noi, dar este
evident că nu este pentru noi.
Astfel, capacitatea americanilor de
a-și alege imperiul răului, așa cum spun ei, și de a îndemna lumea să treacă de
partea bună a istoriei – suntem puțin stânjeniți de faptul că și comuniștii au
spus mereu acest lucru – de a-i aduce pe toți de partea bună a lumii și a
istoriei, iar apoi lumea se va supune, ceea ce americanii obișnuiau să facă, a
fost anihilată.
Cea mai mare parte a lumii, în mod
evident, nu o face: chinezii, indienii, brazilienii, Africa de Sud, lumea
arabă, Africa. O mare parte din planetă refuză pur și simplu să ia parte la
acest război, nu pentru că nu crede că acolo unde se află Occidentul se află
dreptatea, ci pentru că lumea nu se rezumă doar la acest război, ci are
propriile sale probleme, cu care se luptă și pe care vrea să le rezolve.
S-ar putea ca acest război să fie cel
care va pune capăt, în mod demonstrativ, supremației occidentale, cea care a
reușit prin diverse mijloace să creeze o unitate mondială împotriva altcuiva pe
o anumită problemă. Această epocă se apropie de sfârșit. Așa cum se spune în
limbajul politic cu limbă de lemn, o epocă definită de o ordine mondială
multipolară bate acum la ușa noastră.
Și dacă vorbim despre război, dacă e
să mergem la retorică, atunci există o întrebare importantă: Ce e de făcut?
Există problema că armata Ungariei nu pare a fi foarte mare în comparație cu
celelalte. Există și problema că, în comparație cu PIB-ul marilor țări europene
și al SUA, de exemplu, PIB-ul Ungariei pare modest.
Așadar, putem avea o viziune clară
asupra situației, putem avea considerații excelente despre război, putem avea o
viziune clară, putem avea o propunere strategică, dar, știți, în materie de
război, contează foarte puțin, pentru că războiul este un preludiu (doar prima
parte a piesei n.n.).
Cuvântul celui mai puternic este cel
care decide. Ungaria nu ar trebui să nutrească iluzia că vom putea influența
evenimentele războiului și strategia Occidentului cu sfaturile noastre
excelente. Cu toate acestea, consider că este o chestiune de onoare și o
chestiune morală în orice dezbatere: trebuie să încercăm să ne expunem poziția
și să încercăm să convingem Occidentul să dezvolte o nouă strategie în loc de
rapoarte de victorie cu vorbe goale.
Dacă toate cele patru roți ale mașinii
sunt înțepate, trebuie să schimbați roțile, pe toate patru. Este nevoie de o
nouă strategie, iar accentul, ținta sa, nu ar trebui să fie câștigarea
războiului, ci negocierea păcii și prezentarea unei bune oferte de pace.
Trebuie să spun că sarcina Uniunii Europene nu este acum de a putea vorbi, de a
lua partea rușilor sau a ucrainenilor, ci de a lua partea Rusiei și a Ucrainei.
Aceasta ar trebui să fie esența unei noi strategii.
Ce se va întâmpla? Rușii
vorbesc o limbă veche. Așa că, atunci când le ascultăm, parcă auzim sunetele
trecutului: limbajul gestual, categoriile, cuvintele. Când îl ascult pe dl
Lavrov, seamănă cu ceea ce am auzit acum treizeci sau patruzeci de ani, dar
asta nu înseamnă că ceea ce spun nu are sens. Are sens și merită luată în
serios.
În urmă cu două zile, de exemplu, un
oficial rus a declarat că vor avansa în Ucraina până când linia frontului va fi
atât de departe încât nu va putea fi penetrată de armele aflate în mâinile
ucrainenilor. Cu alte cuvinte, cu cât mai multe arme moderne pe care NATO le
furnizează ucrainenilor, cu atât mai mult rușii vor avansa linia frontului,
pentru că sunt o națiune militară care gândește doar în termeni de securitate
și este interesată doar să se asigure că Rusia nu este atacată din interiorul
Ucrainei.
Deci, în acest moment, ceea ce facem
este să prelungim războiul, fie că ne place sau nu. Iar acest lucru înseamnă,
și ar trebui să ne împăcăm cu această idee, că nu vor exista discuții de pace
ruso-ucrainene. Oricine așteaptă acest lucru așteaptă în zadar. Deoarece Rusia
dorește garanții de securitate, doar negocierile ruso-americane pot pune capăt
războiului. Până când nu vor avea loc negocieri ruso-americane, nu va exista
pace.
Aș putea spune, iată-ne pe noi,
europenii, prieteni. Dar din păcate, trebuie să spun că noi, europenii, am
pierdut șansa de a influența lucrurile. Am pierdut șansa de a ne juca jocul,
după 2014, când i-am lăsat pe americani în afara primului conflict, primul
acord de la Minsk în războiul din Crimeea (anexarea ilegală a Crimeei de către
Rusia n.n.), și în schimb, cu o garanție germano-franceză, am ajuns la un acord
de la Minsk care ar fi trebuit să fie pus în aplicare.
Dar, din păcate, noi, europenii, sau
cei care ne reprezintă, germanii și francezii, nu am reușit să forțăm acest
lucru, și de aceea rușii vor acum să negocieze nu cu noi, ci cu oricine poate
impune Ucrainei ceea ce au convenit.
Așadar, (pentru prima dată n.n.) după
cel de-al Doilea Război Mondial, Europa se află din nou în situația de a nu
avea un cuvânt de spus în cea mai importantă problemă de securitate, în a
decide care este cea mai importantă problemă de securitate, ci vor avea din nou
un cuvânt de spus americanii și rușii.
Aș dori să deschid un comentariu la
acest punct, deoarece din această perspectivă putem vedea ce pericol reprezintă
propunerea Uniunii Europene, și anume că ar trebui să schimbăm sistemul de
luare a deciziilor de politică externă între statele membre - în sistemul
actual, toate deciziile de politică externă pot fi luate doar în unanimitate -
astfel încât să fie posibilă crearea unei politici externe europene comune cu o
majoritate simplă.
Conform experienței istorice maghiare,
dacă o țară este forțată să adopte o politică externă pe care nu și-o dorește,
chiar dacă aceasta trebuie să fie votată de o majoritate de două treimi în UE,
aceasta este pur și simplu imperialism. Iar argumentul conform căruia Europa nu
poate deveni altfel un actor politic mondial este, încă o dată, o impostură.
Europa nu poate deveni un actor politic mondial pentru că nu-și poate face
ordine în propria casă, în propria curte. Cel mai bun exemplu este războiul
ruso-ucrainean.
Acest lucru ar trebui să fie rezolvat,
dar vă pot da și alte exemple. Croații sunt înșelați în Bosnia. Este o problemă
complicată, dar aș dori să știți că croații care trăiesc în Bosnia și care ar
putea să-și aleagă liderul în mod legal sunt înșelați de către bosniaci și că,
de fapt, bosniacii sunt cei care îi aleg pe croați, folosindu-se de lacunele
din legea electorală. Croații vorbesc despre această problemă la toate
reuniunile Consiliului, iar noi, maghiarii, îi sprijinim cu toate armele
noastre, dar UE nu poate rezolva această problemă.
Sau există problema protecției
propriilor noastre frontiere. Noi nu ar trebui să fim un factor în politica
mondială. Ar fi în concordanță cu nivelul de ambiție dacă Uniunea și-ar putea
apăra propriile granițe, dar nu poate, iar bietul Salvini (Matteo Salvini,
liderul Ligii Nordului/Italia n.n..), care a încercat să facă acest lucru, este
dat în judecată și se urmărește să ajungă la închisoare.
Sau este vorba de extinderea
Uniunii Europene în Balcani: Grecia este membră a UE, Ungaria este membră a UE,
iar între ele există o mare gaură neagră, Balcanii. O țară pe care UE ar trebui
să o aducă în lumea sa, din motive geopolitice și economice, dar nu o poate
face.
Așadar, Europa nu ar trebui să aspire
la un rol în politica mondială, ci ar trebui să își stabilească și să atingă
obiectivul modest de a fi capabilă să rezolve problemele de politică externă în
propria curte.
Demografie, migrație, gen, război. Al
cincilea set de provocări cu care ne confruntăm este cel legat de energie și
economie. Este o problemă complexă. Cel mai bun lucru este să te întorci la
propria ta sobă, așa cum faci după un pas de dans care a mers prost, și să o
iei de la capăt, să înțelegi situația și să îți pui cele mai simple întrebări.
Cea mai simplă întrebare este: cine
câștigă de pe urma acestui război? Răspunsul este că cel care câștigă este cel
care are propria sa sursă de energie. Rușii se descurcă bine; noi am calculat
greșit acolo, gândindu-ne că dacă nu le cumpărăm resursele energetice, adică de
la ruși, vor avea venituri mai mici, ceea ce este o greșeală.
Veniturile sunt determinate nu numai
de cantitatea vândută, ci și de prețul energiei. Iar situația de astăzi este că
rușii vând mai puțină energie, dar au venituri mult mai mari. Așadar, rușii se
descurcă bine. Importurile Uniunii Europene din Rusia au scăzut cu 23%, dar
veniturile Gazprom s-au dublat în aceeași perioadă.
Chinezii s-au descurcat bine. Chinezii
erau la mila arabilor în ceea ce privește sursele de energie, ei își luau toată
energia din acea zonă a lumii. Dar acum că nu mai cumpărăm de la ruși, am
transferat sursele de energie rusești către China, astfel încât China și-a
eliminat dependența energetică (de lumea arabă n.n.).
Și, bineînțeles, beneficiază marile
companii americane. Am pus cap la cap: profiturile Exxon s-au dublat în 2022,
cele ale Chevron s-au cvadruplat, iar cele ale ConocoPhillips au crescut de
șase ori. Știm cine se descurcă bine din punct de vedere economic.
Cine se descurcă prost? Uniunea
Europeană se descurcă prost, deoarece deficitul său energetic, diferența dintre
exporturile și importurile sale și valoarea acestora, s-a triplat, ajungând
acum la un deficit de 189 de miliarde de euro. Cum se protejează Ungaria de
creșterile de prețuri la energie? Cum ne afectează acest lucru?
Cea mai importantă problemă sau set de
probleme este ceea ce numim reducerea tarifelor. Care este viitorul reducerilor
în Ungaria? Ieri, l-am ascultat pe șeful UDMR (Kelemen Hunor, n.n.) și am
înțeles cum se procedează aici în România, adică cum statul încearcă să ajute
oamenii să poată supraviețui cu astfel de prețuri la energie.
În Ungaria, procedăm diferit. În
Ungaria, am introdus un sistem la începutul anilor 2010, ceea ce cred că este o
realizare politică uriașă și o realizare foarte serioasă în materie de politică
socială. Era deja evident în 2010 că prețul energiei este foarte ridicat în
comparație cu venitul pe care îl au familiile, dacă acesta este calculat pe
baza pieței, și, prin urmare, o mare parte din venitul lor este absorbită de
costul vieții zilnice, cu alte cuvinte, de cheltuielile generale.
Așa că am introdus un sistem prin
care, indiferent de cât de mult costa energia pe piață, am garantat tuturor
gazele, electricitatea și încălzirea urbană la un preț fix. Iar dacă prețul
pieței era mai mare decât prețul stabilit, diferența era plătită de guvern din
buget. Acesta era sistemul maghiar. A funcționat bine timp de zece ani.
Problema acum este că războiul a dat peste cap acest sistem, pentru că există prețuri
de război la energie.
Sarcina este de a apăra cumva
reducerea prețului energiei electrice. Acum văd că vom reuși acest lucru, în
sensul că toată lumea va continua să plătească același preț până la punctul de
consum mediu. Nu este cazul în România. În Ungaria, toată lumea va continua
să plătească prețul redus anterior până la nivelul consumului mediu, dar dacă
va consuma mai mult decât atât, va trebui să plătească un preț de piață, al
cărui nivel tocmai l-am publicat. Dacă reușim să păstrăm acest lucru și,
astfel, să îl protejăm, vom putea, de asemenea, să îl considerăm o realizare
politică majoră și un succes al politicii sociale.
Pentru a vă face o idee despre
amploare, ce s-a schimbat? Dacă mă uit la anul 2021, trebuie să spun că suma pe
care statul maghiar a plătit-o pentru că nivelul reducerilor din factura de
electricitate a fost mai mic decât prețul pieței: 296 de miliarde de forinți în
total. În 2022, dacă prețurile actuale se mențin la sfârșitul anului, nu va mai
trebui să plătim 296 de miliarde de forinți, ci 2.051 de miliarde de forinți,
ceea ce înseamnă de șapte ori mai mult decât suma pe care economia maghiară pur
și simplu o poate suporta. Acest lucru trebuie să fie rezolvat.
De aceea am decis să protejăm consumul
mediu, dar peste acesta există un preț de piață și de aceea am reprogramat
toate investițiile non-energetice de toate tipurile. Ceea ce nu a fost început
nu va mai fi început, ceea ce a fost început ca investiție publică va fi
finalizat, pentru că nimic nu poate rămâne neterminat. Aici, dincolo de
graniță, vom finaliza totul.
Vom garanta menținerea a ceea ce are
nevoie de bani aici și acasă, dar nu putem lansa noi investiții, pentru că nu
pot garanta nici aici, nici acasă, că ceea ce lansăm acum va fi finalizat. Și
asta ar fi iresponsabil, așa că va trebui să așteptăm.
Și, în sfârșit, mai există o sarcină:
trebuie să renunțăm la gaz, iar electricitatea este o povară mult mai mică
pentru Ungaria, deoarece avem centrale nucleare și energie solară. Dacă putem
transfera consumul de la gaz la alte surse, cum ar fi electricitatea sau
biomasa – denumirea modernă a lemnului – atunci povara care ne apasă va fi
redusă. Aceasta este o sarcină fezabilă și realizabilă în cadrul planurilor
bugetare actuale.
Următoarea problemă cu care ne confruntăm
aici în domeniul economic este recesiunea. Acesta este un mod elegant de a
spune, dacă vrem să arătăm că performanța economiei anul viitor va fi mai mică
decât în anul precedent. Întreaga Europă este cuprinsă de groaza recesiunii.
În Ungaria, acest lucru este agravat
de faptul că, din moment ce avem forintul, atunci când cursul de schimb
dolar-euro se schimbă, adică atunci când dolarul se întărește, acest lucru duce
automat la o slăbire imediată a forintului. Iar dacă ne aflăm într-o perioadă
în care dolarul se întărește constant în raport cu euro, sau cel puțin își
menține nivelul ridicat pe care l-a atins, acest lucru duce automat la o
slăbire a forintului.
În plus, există întrebarea dacă
economia va fi mai puțin performantă anul viitor decât anul acesta? Iar
prognoza din bugetul adoptat este că nu va fi așa, dimpotrivă, că vom crește.
Problema este că, între timp, peste tot în Europa, sau cel puțin în majoritatea
țărilor europene, va exista cu siguranță o încetinire a creșterii economice,
iar acest lucru va cauza destabilizare politică.
Știți, grecii antici spuneau că lumea
are două stări: la un moment dat, lumea este ordonată, numită cosmos, iar la un
moment dat este dezordonată, numită haos. Și în această direcție se îndreaptă
astăzi economia europeană. Dilema cu care trebuie să ne confruntăm noi,
maghiarii, și trebuie să găsim cheia pentru a o rezolva, este următoarea:
există o recesiune globală, este oare posibilă o excepție locală?
Iar obiectivul nostru pentru următorii
doi ani este de a face din Ungaria o excepție locală într-o criză globală. Un
obiectiv ambițios! Acest lucru înseamnă, de asemenea, că, dacă am dori să vedem
cei patru ani care ne așteaptă ca fiind numai unul singur, adică mandatul de
după câștigarea alegerilor, acest lucru nu este posibil, deoarece acești patru
ani sunt compuși din doi ori doi ani. Sunt primii doi ani: între 2022 și 2024.
În 2024 sunt alegeri prezidențiale în America, și atunci cred că va apărea
prima perspectivă cu adevărat serioasă de pace, și apoi cei doi ani între 2024
și 2026.
Avem nevoie de un plan diferit pentru
primii doi ani și de un plan diferit pentru al doilea segment. Poate fi Ungaria
o excepție locală? Se poate face, cuvântul cheie fiind „opting out” (a rămâne
în afară n.n.).
Cu alte cuvinte, Ungaria va reuși să
își mențină succesul în termeni economici doar dacă nu vom intra în război,
dacă nu vom intra în migrație, dacă nu vom intra în nebunia de gen, dacă nu vom
intra în impozitul global – nu voi vorbi pe larg despre asta din lipsă de timp,
dar vor să ne impună acest lucru – și dacă nu vom intra în recesiunea generală
din Europa.
Vestea bună este că, în 2010, am făcut
acest lucru. Este vestea bună repetată în 2020, în timpul epidemiei de COVID.
Am ieșit din fiecare criză mai puternici decât am intrat. Ceea ce s-a întâmplat
în 2020 este că am fost în fața curbei, am fost înaintea Greciei și Portugaliei
în ceea ce privește producția economică pe cap de locuitor în timpul crizei.
Problema este că, în timp ce depășeam
în curbă, a căzut o ploaie frumoasă de zăpadă și acum trebuie să ne ținem în
continuare mașina pe pistă.
Cred că este important pentru noi să
putem ajunge la noi acorduri cu toți actorii importanți, nu doar din punct de
vedere politic, ci și economic, pentru a reuși, pentru a ne adapta la noua situație.
Trebuie încheiat un nou acord cu Uniunea Europeană. Aceste negocieri financiare
sunt în curs de desfășurare, vom ajunge la un acord.
Acum vom merge împreună la perete
(pentru fotografiile de grup n.n.), ținându-ne de mână, oprindu-ne,
întorcându-ne unul spre celălalt, îmbrățișându-ne, ajungând la un acord.
Trebuie să se ajungă la un nou acord cu rușii. Ungaria trebuie să încheie un
nou acord cu rușii, Ungaria trebuie să încheie un nou acord cu chinezii, iar
apoi trebuie să încheiem un nou acord cu Statele Unite, cu republicanii ar
putea fi mai ușor decât cu actualii democrați.
Și dacă reușim să facem acest lucru,
dacă putem ajunge la un acord cu toată lumea în modul în care interesele
noastre naționale o cer, atunci putem reveni pe vechea cale a creșterii și
dezvoltării în 2024.
În cele din urmă, trebuie să spun că,
în timp ce jonglăm cu anii aici, să nu uităm că lucrăm de fapt pentru 2030. Am
vorbit despre o mulțime de lucruri, iar în acest moment guvernarea maghiară îmi
amintește de artiștii chinezi care învârt douăzeci de farfurii în același timp,
fără ca vreuna dintre ele să cadă. Aceasta este, în linii mari, sarcina pe care
trebuie să o abordăm, dar nu trebuie să pierdem din vedere faptul că, dincolo
de învârtirea farfuriilor, cel mai important orizont și limită de timp în
gândirea noastră este anul 2030.
Conform analizei noastre, acesta este
momentul în care problemele lumii occidentale se vor acumula și se vor
multiplica în termeni de tensiune. Va fi o criză foarte gravă în Statele Unite.
Dacă tocmai l-am recomandat pe acest autor francez, aș recomanda tuturor cartea
analistului american Friedman publicată și în limba engleză, intitulată „Storm
before the Calm” (Furtuna dinaintea liniștii n.n.), și care prezintă în linii
mari diferitele provocări cu care se vor confrunta SUA, care vor atinge punctul
culminant în jurul anului 2030.
Dar, într-un fel, toate problemele din
zona euro vor apărea în acest interval de timp, și anume că sudul și nordul au
căi de dezvoltare divergente, sudul are datorii, nordul trebuie să le
finanțeze, dar acest lucru creează o tensiune care va fi nesustenabilă după un
timp, dacă sudul nu se reformează în direcția nordului. Iar aceștia nu se arată
prea înclinați să își schimbe brusc cultura, motiv pentru care datoria publică a
sudului se situează la un nivel ridicat de 120-150-180%.
Ungaria va deveni al treilea
producător mondial de baterii Și apoi, în jurul anului 2030, va exista un nou
echilibru al puterii politice în cadrul Uniunii, deoarece europenii centrali,
care sunt tratați în felul în care sunt tratați – nu trebuie să mă refer la
acest aspect – noi, europenii centrali, vom fi contribuabili neți în acel
moment.
Astfel, va veni un moment în care, din
cauza dezvoltării mai rapide a Ungariei în comparație cu ei, Ungaria nu va mai
primi bani de la UE în ansamblu, ci va contribui la aceasta. Cine plătește mai
mult decât primește? Cehii sunt foarte aproape de asta. Dacă polonezii se
dezvoltă în modul în care vedem, vor ajunge acolo în curând, în jurul anului
2030, iar noi vom fi acolo undeva în jurul acelei perioade. Acest lucru
înseamnă că există un nou raport de forțe: cel care plătește comandă muzica.
Acest lucru va schimba, de asemenea, relația noastră, va crea o nouă situație
pentru noi în cadrul Uniunii Europene.
Cu alte cuvinte, dragi prieteni,
trebuie să fim în formă maximă în jurul anului 2030. Atunci vom avea nevoie de
putere. Putere diplomatică, economică, militară și intelectuală. Și, în final,
urmând sfatul lui Zsolt, voi enumera factorii care vor ajuta Ungaria să devină
o excepție locală într-o recesiune globală.
Primul este că încă mai avem
frontierele noastre. În al doilea rând, avem o societate bazată pe familie,
ceea ce reprezintă un factor care garantează o mare cantitate de energie și
motivație. În acest moment ne desfășurăm activitatea de dezvoltare industrială
și militară majoră. Ne diversificăm sursele de energie.
Paranteză: ceea ce dorește Uniunea nu
este diversificarea. Diversificarea înseamnă că nu sunteți vulnerabil, deoarece
puteți obține energie din diferite locuri. Ceea ce fac ei este o sancțiune, al
cărei scop este că nu o poți obține de undeva. Este o cu totul altă poveste. Nu
vrem să vă împiedicăm să primiți din Rusia, ci vrem să vă împiedicăm să primiți
numai din Rusia.
A cincea opțiune este să profităm de
schimbarea tehnologică. Dacă suntem suficient de rapizi, putem câștiga
întotdeauna în ceea ce privește schimbările tehnologice. Iată exemplul
mașinilor electrice. Facem investiții uriașe în baterii în Ungaria și vom
deveni în scurt timp al treilea producător de baterii din lume, al treilea cel
mai mare producător de baterii în termeni absoluți, nu în termeni procentuali,
și al cincilea cel mai mare exportator din lume. Deci, există nișe în care
putem intra.
Intrările de capital străin: aceasta
este cea de-a șasea mare oportunitate a noastră. În 2019, sau poate în 2020,
Coreea de Sud a adus deja cele mai multe investiții, în anul următor China, iar
anul acesta din nou Coreea, în timp ce investițiile germane continuă. Ieri a
fost anunțată construcția noii fabrici Mercedes, o investiție de un miliard de
euro.
Suntem o țară de tranzit și vrem să
rămânem o economie de tranzit. Trebuie să fac observația că, dacă lumea se
blochează și se împarte din nou în Est și Vest, noi nu vom fi un punct de
întâlnire, o țară de tranzit, nu vom fi un punct de întâlnire, o poartă, un
contact care combină avantajele atât ale Estului, cât și ale Vestului, ci, dacă
există un blocaj, vom fi la marginea a ceva, la periferie. Și atunci Ungaria nu
va fi o Ungarie prosperă, ci o garnizoană prăfuită, un avanpost ca lagărul în
care a murit Jenő Rejtő (scriitor, a murit în timpul celui de-al doilea război
mondial n.n.)
Prin urmare, trebuie să ne opunem
oricărei blocade. Numai în acest fel o țară de tranzit și o economie de tranzit
pot fi profitabile.
Următoarea noastră opțiune, a opta,
este stabilitatea politică. Pentru că avem o majoritate de două treimi și nu
avem dispute de coaliție datorită simplului fapt că nu avem coaliție.
De fapt, în ultima perioadă, poate că
ați acordat mai puțină atenție acestui aspect, dar am realizat o schimbare de
generație și pe plan național. Să punem acum între paranteze faptul că oameni
de vârsta mea abia își încep cariera politică în această perioadă în Occident.
În Ungaria este diferit, sunt pe cale
să plec. Și trebuie să ne asigurăm că următoarea generație de după noi va avea
același leadership național și emoțional pe care noi l-am oferit Ungariei,
motiv pentru care am realizat în liniște o schimbare de generație, al cărei
simbol este faptul că o mamă de 44 de ani, mamă a trei copii, este președintele
Republicii (Katalin Novak, n.n.), în contrast cu sau alături de un
prim-ministru ca mine, care are deja 60 de ani.
Și dacă ne uităm la guvern, vedem
miniștri la patruzeci de ani, uneori chiar la patruzeci și ceva de ani, care
vor fi capabili să asigure conducerea Ungariei timp de douăzeci sau treizeci de
ani. Bineînțeles, schimbarea generațiilor nu este niciodată ușoară, pentru că
este diferit dacă cei noi dau cu piciorul căruței sau trag la ea. Cei care te
dau afară din ham ar trebui să fie trimiși la circ, iar cei care trag căruța ar
trebui să fie implicați în luarea deciziilor politice.
Cea de-a noua cheie a unei strategii
de succes în materie de localism este baza intelectuală. Pentru că Ungaria are
încă ideea sa națională, sentimentul său național, cultura sa, limba sa
capabilă să descrie o lume maghiară completă.
Și, în cele din urmă, al zecelea lucru
care ne oferă o șansă de succes este ceea ce eu numesc ambiție. Ungaria are
ambiție. Ungaria are ambiții comunitare, chiar și naționale. Are ambiții
naționale, chiar și europene.
De aceea, în perioada dificilă care
urmează, pentru a ne păstra ambițiile naționale, trebuie să rămânem uniți.
Patria trebuie să rămână unită, iar Transilvania și celelalte zone locuite de
maghiari din Bazinul Carpatic trebuie să rămână unite.
Și această ambiție, dragi prieteni,
este ceea ce ne alimentează, ceea ce ne conduce, este combustibilul nostru.
Este vorba de faptul că întotdeauna am dat lumii mai mult decât am primit, că
întotdeauna ni s-a luat mai mult de la noi decât ni s-a dat, că avem facturi
care nu ne-au fost plătite, că suntem mai buni, mai harnici și mai talentați
decât locul în care ne aflăm acum și decât modul în care trăim, și de faptul că
lumea ne este datoare, iar noi vrem și vom avea plătită această datorie.
Aceasta este cea mai mare ambiție a
noastră. Vă mulțumim că ne-ați ascultat. Hai, Ungaria, hai, maghiari!”
Notă: Textul traducerii
de mai sus al discursului ținut de premierul Ungariei, Viktor Orbán, în
România, la Tușnad/Harghita în Transilvania, este cel publicat la 24 iulie de
ziarul Libertatea. Acuratețea traducerii a fost verificată și, pe alocuri,
adaptată de editorul Europei Libere.
Iulian Rinder