Din informaţiile pe care le avem, se pare că la
nivel de ANAF Braşov există, povestesc sursele noastre, aspecte neclare cu
privire la activitatea unor entități din cadrul sau subordonate instituţiei ce
aparţine Ministerului de Finanţe, care ar putea reprezenta încălcări ale legii
– fapte reprezentând acțiuni necorespunzătoare și/ sau inacțiunea unor
structuri ori a unor funcționari publici care constituie nerespectări ale
dispozițiilor legale, cu consecințe negative în activitatea de administrare
fiscală, afectând colectarea creanţelor la bugetul de stat.
Faptele amintite se referă, cu precădere, la
anumite activităţi ce în final afectează atingerea obiectivelor şi creează
disfuncționalități și favorizează încălcări ale anumitor reglementări legale,
privind activitatea de la nivelul ANAF şi al Ministerului de Finanțe Se pare că
aceste fapte sunt cauzate de procesul de administrare fiscală, având în
vedere că acesta a fost implicat direct în activitatea de colectare din cadrul
AJFP.
În opinia unora de la DGRFP Braşov şefii
nu-și mai realizeză misiunile în mod independent și obiectiv și încearcă
doar să sancționeze sau schimbe din funcție o parte din angajaţii interni
incomozi.
De asemenea, se menționează faptul că, în acțiunile
sale, conducerea DGRFP a fost sprijinită și de către reprezentanții ai Direcției
de Audit Public Intern din cadrul ANAF (DAPI).
Deşi din cele anterior menţionate, conform
informaţiilor pe care le avem de la conducerea centrală, par să nu rezulte că
au fost încălcate acte normative sau reglementări care fac obiectul din Legea
nr. 361/ 2022, aspectele la care ne referim noi însă au fost reținute şi
urmează a fi analizate în cadrul misiunilor realizate la nivelul Camerei de
Conturi Braşov, respectiv la nivelul departamentelor care au în
responsabilitate ANAF şi Ministerul Finanțelor.
Ce spune legea
Amintim că în conformitate prevederile legale
(Legea94/1992) şi procedurilor interne, în cadrul misiunilor de audit trebuie
evaluată activitatea de audit intern din cadrul entităților auditate: structura
de audit este organizată conform prevederilor legale; restricții sau
constrângeri impuse funcției de audit intern de către conducere sau de
cătrepersoanele responsabile cu guvernanţa; recomandările auditorilor interni
sunt implementate de către conducere;activitățile de audit intern au fost planificate,
desfăşurate, documentate şi revizuite conformprevederilor reglementărilor in
vigoare. Având în vedere cele menționate mai sus, persoanele responsabile
desemnate cu primirea, înregistrarea și soluționarea raportărilor privind
încălcări ale legii care constau într-o acțiune sau inacțiune care constituie
nerespectări ale dispozițiilor legale, care privesc domenii cum ar fi:
achizițiile publice; serviciile, produsele și piețele financiare, precum
prevenirea spălării banilor și a finanțării terorismului; siguranța și
conformitatea produselor; siguranța transportului; protecția mediului;
protecția radiologică și siguranța nucleară: siguranța alimentelor și a hranei
pentru animale, sănătatea și bunăstarea animalelor; sănătatea publică;
protecția consumatorilor; protecția vieții private și a datelor cu caracter
personal și securității rețelelor și sistemelor informatice, prevăzute în anexa
nr. 2, încălcări care aduc atingere intereselor financiare ale Uniunii
Europene, astfel cum sunt menționate la articolul 325 dinTratatul privind
funcționarea Uniunii Europene și cum sunt detaliate în măsurile relevante ale
Uniunii Europene; încălcări referitoare la piața internă, menționate la art. 26
alin. (2) din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, inclusiv încălcări
ale normelor Uniunii Europene în materie de concurență și de ajutoare de stat,
precum și încălcări referitoare la piața internă în ceea ce privește actele
care încalcă normele privind impozitarea societăților sau mecanismele alcăror
scop este obținerea unui avantaj fiscal ce contravine obiectului sau scopului
dreptului aplicabil în materie de impozitare a societăților, ce reprezintă
abateri disciplinare, contravenții sau infracțiuni, sau care contravin
obiectului sau scopului legii.
Iulian Rinder