Încă din 2022, deputatul Ana Loredana Predescu, membru în Comisia pentru învățământ de la Camera Deputaților, a inițiat un proiect de lege pentru acordarea de burse de merit și burse de performanță pentru elevii școlilor particulare.
Potrivit legislației în vigoare, doar elevii din învățământul preuniversitar de stat cu medii de peste 9,50 sau care obțin premii și distincții la olimpiade și concursuri internaționale pot beneficia lunar de burse de performanță și de burse de merit.
„Am gândit acest proiect de lege pentru a stimula competitivitatea în școli și, implicit, pentru a contribui la creșterea nivelului de performanță a învățământului din România. Totodată, proiectul de lege își propune să îndrepte o inechitate, chiar o discriminare aș putea spune, față de elevii înscriși la școlile private acreditate care, deși au rezultate bune la învățătură și participă la olimpiade și concursuri internaționale, alături de colegii lor din învățământul preuniversitar de stat, nu beneficiază de burse de merit sau de performanță.
Sunt de părere că performanțele la învățătură ale elevilor din învățământul particular nu trebuie sancționate din cauza unei presupuse bunăstări a părinților. Toți elevii sunt egali și trebuie tratați fără discriminare.’’
Joi, 07.11.2024 print-un comunicat de presă, Curtea Constituţională a României (CCR) a stabilit că este neconstituţională legea care prevede că pot beneficia de bursă de performanţă doar elevii înscrişi în sistemul de învăţământ preuniversitar de stat.
CCR a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că este neconstituţională sintagma „de stat” din cuprinsul dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale 1/2011, anterior modificării prin art. I pct. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului 69/2022 pentru modificarea şi completarea Legii educaţiei naţionale 1/2011 şi prorogarea unor termene.
„În
esenţă, Curtea a reţinut că sintagma «de stat» din cuprinsul
dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale 1/2011
permite acordarea bursei de performanţă doar cu privire la elevii
înscrişi în sistemul de învăţământ preuniversitar de stat, creându-se
astfel o discriminare nejustificată în mod obiectiv şi rezonabil a
elevilor ce urmează cursurile în cadrul sistemului de învăţământ
particular sau confesional, discriminare contrară art. 16 alin. (1)
raportat la art. 32 şi art. 49 din Constituţie”, explică judecătorii constituţionali.
„Mă bucură că amendamentul meu la Legea Educației Nationale este demonstrat a fi în întregime justificat prin decizia CCR. Mergând astfel pe principii corecte și în litera și spiritul legii, dar mai ales în avantajul copiilor noștri, sper și îmi doresc ca CCR să adopte aceeași decizie de neconstituționalitate privind instituirea unui prag pentru acordarea de burse familiilor monoparentale. Acestia fiind practic pedepsiti daca parintele castiga mai mult decat de 2300 lei /luna.
Pe 11 septembrie 2024 am depus și în acest sens o interpelare care sesizează faptul că și în cazul burselor sociale s-a creat o inechitate, în urma căreia mulți elevi sunt privați de suma de 300 de lei/ luna.
Răspunsul a venit extrem de ambiguu din partea reprezentanților Ministerului Educației, ceea ce mă face sa cred că, in interiorul instituției, întalnim suficienți analfabeți funcționali, tocmai de aceea sper ca și in cazul burselor sociale, CCR să se pronunțetot în beneficiul acestor copii.
Revin cu afirmația conform căreia orice sumă alocată unui elev nu reprezintă o cheltuială, ci o investiție! Nu consider că Statul trebuie «să facă economie» tocmai de la elevii noștri, privându-i de banii care li se cuvin, cu atât mai mult cu cât trăim în țara abandonului școlar!