Daravela interimatelor de la conducerea Spitalului Clinic Județean de
Urgență este în pericol să fie luată în colimator de către procurorii
brașoveni, fapt pentru care, panicați, conducătorii Consiliului Județean
și conducerea CA a spitalului au convocat de urgență AGA, pentru a
intra cumva în legalitate cu managementul spitalului.
Pentru
reamintirea narațiunii anchetei InfoBrașov referitor la managementul
suspectat de nelegalitate al Spitalului Județean, reluăm principala
desfășurare ale evenimentelor și a numirilor contestabile, sau ale
faptelor principalilor responsabili, deocamdată neincriminate penal.
Un simplu jurist adus din mediul privat, numit inițial de Veștea și menținut de Todorică
Atunci, doctorul Cobelschi, predecesorul lui Emil Mailat, a fost obligat să demisioneze urgent de la conducerea Spitalului Județean Brașov din cauza unui conflict de interese sesizat de ANI, iar Veștea l-a adus pe Mailat de la Infecțioase, unde o înlocuise pe doctorița Moldovan,(plecată pe coclauri useriste bucureștene în ministerul Sănătății, de unde a ieșit cu ditamai dosarul penal pentru hârtii semnate aiurea în pandemie), taman la Spitalul Județean.
Evident, juristul nostru fiind numit tot interimar prin dispoziția inițială a președintelui CJ, Adrian Veștea. Erau însă vremurile pandemiei și ale situației de urgență, când totul era permis.
Ulterior managerul interimar Emil Mailat a fost împins într-un interimat păcătos tot de șase luni și în 7.11. 2023, exact cu o săptămână înainte de concursul ratat la care nu a obținut nota de trecere, tot printr-o decizie a șefului Consiliului Județean Brașov, Șerban Todorică,(și el interimar pe post după plecarea lui Adrian Veștea, președintele CJ Brașov en titre, la ministerul Dezvoltării), decizie intempestivă din 3.11.2023.
Mailat a rămas astfel manager și după tentativa eșuată și lamentabilă a CA a spitalului de intrare în legalitate prin concursul respectiv, până în aprilie 2024.
Când,
pentru că era vremea alegerilor locale și era vânzoleală mare și prea
puțin timp pentru a ține sub obroc legal diferitele numiri pe la
diferitele instituții, Emil Mailat a fost recuperat reciclat și
refolosit, potrivit Doctrinei celor trei R a lui Ceaușescu, pentru încă
un mandat de manager al Spitalului Județean, tot pentru șase luni(când
legea 95 prevede posibilitatea prelungirii interimatelor numai pe
perioade de trei luni!) și tot interimar.
Pentru ca în perioada 3
nov-7 nov 2024 Mailat să fie din nou perpetuat interimar pe funcție tot
de către președintele interimar al CJ Brașov, Șerban Todorică, tot fără
concurs și tot pentru șase luni până în aprilie 2025, sau până la
organizarea la o dată nedefinită a concursului pe post.
Președinții Consiliului Județean, cel interimar în special, și-au confundat atribuțiile cu Legea Sănătății
Potrivit
Legii 215/2001 republicată, Art. 104, Al(2), lit.c, îndrituire legală
din care izvorăsc atribuțiile președintelui CJ, ales sau interimar,
acesta: „Propune CJ numirea, sancționarea, modificarea și încetarea
raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în
condițiile legii, pentru conducătorii instituțiilor și serviciilor
publice de interes județean”. Sintagma cheie în acest text de lege este –în condițiile legii!-”. adică
în condițiile Legii 95/2006, anume Art 176 al 4: Evaluarea este
efectuată pe baza criteriilor de performanţă generale stabilite prin
ordin al ministrului sănătăţii, precum şi pe baza criteriilor specifice
şi a ponderilor stabilite şi aprobate prin act administrativ al
conducătorilor ministerelor sau instituţiilor cu reţea sanitară proprie,
al primarului unităţii administrativ- teritoriale, al primarului
general al municipiului Bucureşti sau al preşedintelui
consiliului judeţean (Mailat nebeneficiind niciodată de niciun fel de
evaluare a activității sale ca manger pe post n.n.)
La
încetarea mandatului, contractul de management poate fi prelungit pe o
perioadă de 3 luni, de maximum două ori, perioadă în care se organizează
concursul de ocupare a postului, respectiv licitaţie publică, după caz.
Ministrul sănătăţii, ministrul de resort sau primarul unităţii administrativ-teritoriale, primarul general al municipiului Bucureşti sau preşedintele consiliului judeţean ori rectorul universităţii de medicină şi farmacie, după caz, numesc prin act administrativ un manager interimar până la ocuparea prin concurs a postului de manager, respectiv organizarea licitaţiei publice, după caz”. Aspect confirmat și de ministrul Sănătății Alexandru Rafila în cazul Spitalului Județean „Este prerogativa legală a CA a spitalului respectiv(Spitalul Județean Brașov n.n) să scoată postul la concurs!”. Adică era prerogativa și obligația legală a președintelui CA al spitalului, Adelina Văsioiu, interimară și ea la Direcția de Sănătate a CJ Brașov, să scoată postul la concurs în condițiile legii. Între timp, completările aduse Legii 95 în septembrie 2024 stipulează necesitatea existenței masteratului în condițiile numirii unui jurist manager de spital.
Încadrări penale ale numirilor și interimatelor conducerii Spitalului Județean
Solicitat
de noi să circumscrie prevederile Legii 297, cu privire la Abuzul
ordinar în Serviciu, dar și cele ale Legii 78/2000, a Anticorupției,
circumstanțelor care au dus la numirea lui Emil Mailat în funcția de
manager interimar prin atâtea prelungiri suspectate de nelegalitate de
către presă, prestigiosul avocat brașovean Constantin Baboi, fost șef al
secției Judiciar a Parchetului de pe lângă Tribunalul Brașov în anii
”90, a emis următoarele considerații: Potrivit Art. 297 CP:
Abuzul în serviciu este:
(1)
Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de
serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi
prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau
intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane
juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea
exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2) Cu aceeaşi
pedeapsă se sancţionează şi fapta funcţionarului public care, în
exercitarea atribuţiilor de serviciu, îngrădeşte exercitarea unui drept
al unei persoane(…)
Raportat la numirile repetate ale managerului
Spitalului Județean în funcții interimare consecutive fără concurs, sau
cu concurs invalidat, cu eludarea Legii 95/2006, avocatul Baboi a
concluzionat că „Poate fi vorba de un abuz în serviciu sub formă
continuată, constatându-se și latura subiectivă întrunită, deci
intenția, pentru că s-a insistat cu aceste prelungiri nelegale a
interimatelor în speță cu încălcarea prevederilor Legii 95, potrivit
unor eventuale încadrări corespunzătoare ale procurorului de caz.
În
speță se poate circumscrie și alineatul 2 din Art. 297 CP, referitor la
îngrădirea unor drepturi ale persoanelor care ar fi putut ocupa legal
funcția respectivă în condițiile unui concurs în conformitate cu
prevederile legii de resort. Cei responsabili, prin faptele lor pot fi
suspectați că au facilitat neocuparea postului (de manager al Spitalului
Județean n.n.) de către o persoană competentă, neorganizând concursul,
sau neitervenind potrivit atribuțiilor lor legale în respectivul proces
de organizare a concursului, cu consecințe grave asupra desfășurării
activității manageriale în speță.
Organele de anchetă
penală trebuie să stabilească cu claritate în primul rând existența
faptelor și apoi eventuala încadrare penală a acestora.
Conservarea unui interimat la conducerea unui spital
public cu scopul conservării postului pentru un altul poate fi
considerată act de corupție
Dacă sunt semnalate și foloase
necuvenite pentru responsabilii menționați în investigația de presă
aferentă, sau pentru un altul, (ca de exemplu conservarea
nelegală a postului de conducere respectiv de la Spitalul Județean până
când o anumită deputată liberală putea prelua postul prin atribuire
politică când i se încheia actualul mandat parlamentar, printr-un
concurs eventual trucat, precedat de prelungirea eventual nelegală a
interimatelor în speța analizată n.n.), se poate recurge de
către procurorul de caz la încadrări potrivit Legii 78/2000 a
Anticorupției, modificată și republicată. Sau, după caz, încadrarea
faptelor ca abateri administrative în exercitarea obligațiilor de
serviciu.” a considerat renumitul avocat brașovean, specializat în penal cu precădere.
Surse judiciare ne-au dezvăluit sub rezerva confidențialității că este posibilă autosesizarea în această săptămână a Parchetului Național Anticorupție, sau a Parchetului Tribunalului Brașov, după caz, cu privire la investigația jurnalistică a InfoBrașov asupra interimatelor managementului de la Spitalul Județean, dar și în legătură cu alte numiri interimare de șefi de secție ai spitalului, precum și în legătură cu licitația contestată pentru asigurarea cateringului la Spitalul Județean, potrivit dezvăluirilor din Argumentul.ro.
Libiu Mateescu ★ 17.12.2024