În primele zile ale anului 2025 scriam despre „12 tineri pensionari ai DSVSA Brașov și-au luat bilete la "Ordonanța Trenuleț" (Link:https://argumentul.ro/single.php?id=2384
) și cere se bucurau în egala măsură atât de binemeritata pensie de stat, cât și de salariile oferite de către instituția însărcinată cu siguranța alimentară a întregului județ.
Ca urmare a apariției mai sus menționatului articol răspunsul reprezentanților de la Autoritatea Națională Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA), a fost unul cât se poate de ferm:
„În atenția doamnelor/domnilor directori,
Prin prezenta, vă informăm că Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție nr. 91 din 25 noiembrie 2024 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept) a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea 1, nr. 77/29 ianuarie 2025.
Precizăm faptul că asupra fondului cauzei, instanța a reținut, printre altele, următoarele:
Ca urmare, prin declanșarea procedurii de pensionare (depunerea cererii însoțite de actele care dovedesc îndeplinirea condițiilor legale) se poate conchide că s-a produs deschiderea dreptului la pensie, iar funcționarul public a exercitat dreptul de opțiune între menținerea raportului de funcție publică și cel de încetare a acestuia.
Așadar, din perspectiva stabilirii consecințelor dobândirii calității de pensionar ca urmare a deschiderii dreptului la pensie, se constată că emiterea deciziei de pensionare conduce la încetarea de drept a raportului de funcție publică.
Din perspectiva consecințelor suspendării plății pensiei raportat la calitatea de pensionar deja dobândită, se constată că, potrivit prevederilor art. 114 alin. (4) din Legea nr. 263/2010, suspendarea plății pensiei se poate face și la cererea pensionarului, situație în care suspendarea plății se face începând cu luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.
Or, emiterea unei decizii de pensionare la solicitarea funcționarului, decizie care a fost ulterior suspendată la cererea sa, chiar dacă nu ar fi produs efectul specific al plății pensiei în favoarea sa, reprezintă o opțiune pentru deschiderea dreptului la pensie, în defavoarea menținerii raportului de funcție publică.
Pe de altă parte, analizând exclusiv argumentele legate de neplata pensiei ca atare, se constată că există un decalaj între momentul de la care se cuvine pensia (data îndeplinirii condițiilor de pensionare) și momentul de la care ar opera suspendarea plății (luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea); or, chiar și în ipoteza depunerii cererii de suspendare în ziua emiterii deciziei de pensionare, suspendarea se va produce în luna următoare celei în care a fost înregistrată cererea.
Acest decalaj nu face decât să sublinieze dobândirea calității de pensionar odată cu emiterea deciziei de pensionare şi definitivarea opțiunii între cele două variante (menţinerea în funcţia publică după îndeplinirea condițiilor de pensionare, respectiv deschiderea dreptului la pensie) în sensul deschiderii dreptului la pensie.
Prin urmare, se conchide că suspendarea plății pensiei nu conduce la inaplicabilitatea încetării de drept a raportului de funcție publică, cât timp decizia de pensionare a fost emisă la cererea funcționarului public."
În consecința celor expuse mai sus, Înalta Curte de Casație și Justiție, Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a decis că:
„În interpretarea şi aplicarea dispozițiilor art. 517 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, în situația menținerii la cerere a raportului de funcție publică după îndeplinirea condițiilor de pensionare, emiterea deciziei de pensionare determină încetarea de drept a raportului de serviciu, chiar dacă funcționarul public ceruse suspendarea plății pensiei."
Drept urmare a celor prezentate mai sus, în situația în care în cadrul instituției dumneavoastră există astfel de cazuri, veți proceda în consecință.”
Doar ca fapt divers, doamna DRAGOȘ MARIA, pe care dintr-o mică neglijență am omis-o în primul articol, pensionată din anul 2021, în urma unui examen pe care l-a susținut în anul 2023, a fost promovata la gradul de consilier superior beneficiind astfel de un spor salarial lunar în valoare de aproximativ 2000 lei.
Tot ca fapt divers, pe surse, am aflat informația că, în urma deciziei ANSVSA, directorii DSV-urilor din țară, în special cei de la Brașov, caută tertipuri în vederea rezolvării „pilelor” pe care aceștia le au angajate în cadrul instituțiilor, prin care legislația de care se bucură funcționarii publici să nu mai fie încălcată. Astfel, se pare ca se lucrează intens la încadrarea angajaților cu pricina în baza unor contracte de muncă pe perioada determinată, cu prelungire pe funcții care sa nu se încadreze în statutul funcționarului public.
Cu alte cuvinte în scurt timp, angajați precum conducători auto sau femei de serviciu vor fi puse în situația de a efectua controale sanitar veterinare.