În urmă cu o săptămână, în articolul ”Căpușele” s-au dat la țeava cu petrol.” scriam despre proiectul „Alexandroupolis” și despre sosirea într-un port constănțean a vasului POSEIDON, care era încărcat cu câteva mii de tone de GPL contrafăcut.
Întâmplător, mai sus menționatul articol, a fost citit și de către domni în a căror fișă a postului intră și asigurarea unui bun demers al combaterii infracționalității transfrontaliere, iar din dorința de a verifica dacă informațiile sunt reale, au făcut un control în portul cu pricina.
Din nefericire, din cauza circuitului apei în natură, POSEIDON se evaporase deja, dar din fericire domnii cu pricina s-au luat cu mâinile de cap atunci când au găsit un alt vas, încărcat cu 40.000 de tone de uree.
Ureea, denumită și carbamidă, este un compus organic cu formula chimică CO(NH2)2. La nivelul organismului, ureea este utilizată în mai multe procese biochimice, cel mai important fiind excreția azotului. Compusul mai este utilizat ca îngrășământ, ca sursă de azot, la fabricarea adblu-ului, a explozibilului artizanal și este un precursor foarte important în industria chimică.
Pe surse, am aflat faptul că transportul era de proveniență uzbecă, iar "căpitanul", un domn care își sărbătorește onomastica în prima zi a fiecărui an, din cauza modului în care știa că sunt întocmite documentele de transport, la vederea domnilor procurori, a început să facă „ca trenul în gară”.
Revenind la Poseidon, căci acesta este subiectul celor două articole, precum și a celor care vor urma, am fost foarte curioși să vedem pe unde-și aruncase ancora. Folosind o aplicație pe care toți marinarii o au instalată pe telefoanele mobile, l-am găsit, duminică 12.11.2023 în jurul orei 14:15, plutind în Marea Neagră, în dreptul orașului Sfântu Gheorghe (jud. Tulcea), îndreptându-se mai mult ca sigur, către Portul Galați.

Dacă în editorialul precedent spuneam că vom reveni cu numele, prenumele și firmele celor implicați, astăzi dăm publicității primele trei societăți care beneficiază de profiturile GPL-ului contrafăcut.
1. CRYSTAL GAS SRL (cui – 34624920) este o firmă înființată în anul 2015, care a avut activitatea suspendată până în 24 Septembrie 2021 și care de atunci și-a schimbat codurile CAEN în repetate rânduri. Sediul social este în str. Banul Antonache, nr. 63, et. 2, ap. 5, Sect. 1 București, iar punctul de lucru este undeva în loc. Mangalia jud. Constanța. Are cod principal de activitate CAEN 4730 – Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate, cod secundar de activitate CAEN 4941 – Transporturi rutiere de mărfuri și aparține în procent de 100% unui cetățean moldovean, FRUNZĂ VIOREL.
Interesant este faptul că deși activitatea a fost suspendată, în 07.06.2016 reprezentantul societății acționa în instanța AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALA – DIRECȚIA GENERALĂ ANTIFRAUDĂ FISCALĂ, formulând o plângere contravențională împotriva procesului verbal cu seria DGAF nr. 0113202/18.05.2016 (dosar nr. 8304/94/2016), prin care a fost amendată pentru neplata datoriilor din 2015 în valoare de 225.205 lei, pe care firma le avea către statul român.
Actualmente, datoria acestei societăți către ANAF este în valoare de 3.992.734 lei, adică 798.546 Euro, iar riscul de intrare în insolvență este unul foarte mare.

2. CALLATIS GAS SRL (cui – 26202070), este o societate din București, a cărei acționariat este format din firma anterior prezentată, CRYSTAL GAS SRL cu 41%, TAKIDA TERMINAL SRL (cui 46184165), cu 49% și ARVEL PETROKIMYA YATIRIM VE TICARET AS din Turcia, cu 10%. Onoarea de administrare a acestei societăți i-a revenit lui FRUNZĂ CONSTANTIN (fiul lui FRUNZĂ VIOREL).
La fel ca și firma fratelui, Callatis Gas SRL se ocupă cu comerțul cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși al produselor derivate și are sediul social în str. Incinta Port Mangalia, Județ Constanța, are un risc de intrare în insolvență foarte mare și bine înțeles are și datorii la stat.
Acestea sunt în valoare de 61.840.163 lei, adică 12.368.032 Euro.

Apogeul nesimțirii a acestui moldovean, a fost atins în data de 17.03.2022, când pe lângă faptul că nu și-a achitat dările către statul român, în cadrul dosarului 10902/212/2021, acesta a solicitat și scutirea de la plata taxei judiciare de timbru, pentru dosarul pierdut în contradictoriu cu COMPANIA NAȚIONALĂ ADMINISTRAȚIA PORTURILOR MARITIME SA CONSTANȚA și prin care solicita recuperarea sumei înscrise în factura nr.550166/22.12.2020.
Deși au câștigat procesul, atât COMPANIA NAȚIONALĂ ADMINISTRAȚIA PORTURILOR MARITIME SA CONSTANȚA, cât și firma de curățenie care le-a strâns moldovenilor mizeria, au fost nevoite să apeleze la un executor judecătoresc în vederea recuperării creanțelor.
Ca o ironie a sorții, după descărcarea vasului Poseidon în Portul Midia, de la jumătatea lunii septembrie 2023, CALLATIS GAS SRL a efectuat către Galați, în 19.09.2023 și 20.09.2023, două transporturi de GPL. Din câte se pare documentele de transport nu erau în conformitate cu cantitatea transportată, astfel încât ICSTR – INSPECTORATUL DE STAT PENTRU CONTROLUL ÎN TRANSPORT RUTIER, INSPECTORATUL TERITORIAL NR. 3-ICJ GALAȚI a întocmit două procese verbale contravenționale pe numele acestei firme: P.V. seria ISCTR NR.23124500056/19.09.2023, respectiv P.V. seria ISCTR NR. 23107300068/20.09.2023
3. TAKIDA TERMINAL SRL (cui 46184165), acționarul majoritar al firmei de mai sus, aparține unui alt cetățean moldovean, LEONOV CONSTANTIN, este administrata de către TUDOSE ANDREI-RĂZVAN din loc. Palanca jud. Giurgiu, are sediul social în Calea Floreasca, Nr. 159-165, Et. 9, Ap. One Floreasca City, Sect. 1, București și are cod CAEN 4671 – Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși al produselor derivate.
Deși a fost înființată în 24 mai 2023, această firmă a avut suficient timp ca în anul precedent, din comerțul cu substanțe petrolifere și derivate, să acumuleze datorii către ANAF în valoare de 25.112.719 lei, adică 5.022.543 Euro.

Ca un mic impediment, legătura dintre cele trei societăți și a „investitorilor” implicați în activitatea de transport și comercializare de GPL contrafăcut, a căror datorii totale se ridică la 18.189.139 Euro, arată cam așa:

În încheiere, nouă nu ne mai rămâne decât să întrebăm:
Oare în această profitabila afacere sunt implicați și reprezentanții Guvernului României, care se plâng de faptul că nu găsesc fonduri pentru pensii și alocații?
Oare, dacă aceste informații au ajuns la Argumentul.ro, nu au ajuns și la Secretarul de Stat Raed Arafat, coordonatorul ISU – Inspectoratul pentru Situații de Urgență din România, a cărui pompieri au ars în costumele „ignifuge” de la Crevedia?
Oare dacă reprezentanții I.C.S.T.R. au constatat nereguli la cele două transporturi de GPL din 19 și 20.09.2023, care s-au făcut la mai puțin de o lună distanță de la explozia de la Crevedia, de ce nu au fost anunțate organele de poliție și alte structuri ale statului?
Prin comercializarea produselor petrolifere aduse din depozitele din Ismir – Turcia, unde Federația Rusă a depozitat în 2023 aproximativ 220.000 tone de GPL și asupra căreia s-a impus un embargou, România nu riscă instaurarea procedurii de infringement din partea U.E., la fel cum a pățit și vecinul de la sud?

Răzvan Negrea ★ 13.11.2023